Een webinar organiseren: overzicht van tools

Er bestaan verschillende tools die je kan gebruiken om een webinar te organiseren. Hieronder kan je 4 mogelijke tools vinden met elk hun features, nadelen en prijs.

Neem zeker ook even een kijkje op de site van Socialware, waar je als non-profitorganisatie terechtkan voor verlaagde tarieven. Meer informatie lees je ook hier.

2. WebinarGeek

WebinarGeek is een tool die focust op webinars. Wat je hier betaalt, is dus enkel om webinars te organiseren.


Voordelen

  • In-browser toepassing, geen downloads voor kijkers en lesgever
  • Mogelijkheid om webinar vooraf op te nemen
  • Q&A met toewijzen aan moderators
  • Vooraf opladen van presentatie
  • Aanmaken van polls
  • Opname beschikbaar voor deelnemers
  • Importeren van deelnemers via .csv
  • Opmaken van registratiepagina, webinarpagina, e-mails en eindscherm
  • Unieke URL per deelnemer


Nadelen

  • Publieke chat zonder filter, kan chaotisch worden (deze kan echter uitgeschakeld worden)
  • Met meerdere personen presenteren kan zorgen voor verbindingsproblemen

Tips

Hier kan je een video terugvinden over het gebruik van WebinarGeek.

Prijs

Je betaalt telkens per maand, volgens een maandelijkse of jaarlijkse formule. Tot 100 deelnemers kost het €39 of €29 per maand, naargelang de formule die je kiest.

4. Zoom 

Zoom is een vergadertool die een ruim assortiment aan mogelijkheden aanbiedt. De prijs voor het gebruik van Zoom varieert afhankelijk van je noden of de features die je wil hebben. Hier kan je een volledig overzicht vinden van alle mogelijkheden met add-ons, vergeet niet de schakelaar te wijzigen om te wisselen tussen maandelijks betalen of jaarlijks betalen. Kijk zeker ook op de website van Socialware om voordeligere tarieven terug te vinden, die zijn tot 1/3e goedkoper!  

 Binnen Zoom kan je voor twee opties kiezen. Je kan de specifieke add-on gebruiken voor webinars. De andere optie is dat je een normale meeting inplant en alle instellingen gaat inschakelen voor een webinar (alle deelnemers muten, de optie dat ze zichzelf kunnen unmuten uitschakelen, de optie uitschakelen dat ze hun scherm kunnen delen,…) Dat laatste kan zeker werken als jouw organisatie al een abonnement heeft voor de "gewone" meetings. Je kan zeker ook overwegen de add-on voor webinars te nemen.  

De informatie die je hieronder terugvindt, gaat specifiek over de add-on. 

Features 

  • Betalende registratie (via PayPal) 
  • Live polls 
  • Q&A 
  • Chat 
  • Integratie voor Livestream met YouTube/Facebook 
  • Uitnodigen van externe presentators 
  • Automatisch aanmaken van agenda items (bvb .ics) 
  • Importeren van deelnemers via .csv 
  • Opname beschikbaar voor deelnemers 

Nadelen 

  • Duurder vergeleken met andere tools 
  • Gebruikers of kijkers moeten telkens iets downloaden voor ze aan de webinar kunnen deelnemen 

Tips 

Hier kan je een video vinden over het gebruik van Zoom. 

 Prijs 

Je kiest voor een maandelijks of jaarlijks abonnement. Vanaf 37 euro per maand voor 100 live-kijkers of vanaf 370 euro per jaar voor 100 live-kijkers. 

Het volledige prijsoverzicht kan je hier vinden.

Ken je zelf een goede tool en wil je die delen? Alle input is welkom! Stuur een mailtje naar wout@vlaamsesportfederatie.be

Auteur
Wout Knops