Virusvragen voor clubs: Vamos volleybalclub

In 2020 had corona een enorme impact op de clubs. Sportactiviteiten, jaarlijkse tornooien, spaghettifestijnen,... werden afgelast. Voor velen een financiële tegenslag. Maar veel clubs bewezen dat ze zeer flexibel en inventief uit de hoek kunnen komen. In de rubriek "Virusvragen voor clubs" stellen we tweewekelijks een opmerkelijk initiatief voor vanuit een club en vuren we hen 3 coronavragen af. Deze week is Volleybalclub Vamos uit Stekene - Sint-Gillis Waas aan het woord.

Afbeelding
(foto - Kristof Straetman)

(foto - Kristof Straetman)

Ontbijtactie

Naar jaarlijkse gewoonte organiseerde de club op 1 november haar ontbijtactie waarbij ze ontbijtpakketten samenstellen en aan huis leveren. De voorbije jaren verkochten ze 1.000 à 1.200 stuks. In dit bijzondere coronajaar kreeg de club het voor elkaar om het aantal bestellingen zo goed als te verdubbelen. Met meer dan 2.300 ontbijten was de actie een groot succes.

Afbeelding
Vamos

Dankzij een fysieke én digitale aanpak kon de club heel wat mensen bereiken. Berichten op sociale media werden volop gedeeld en ook via de website en via mailings werd de actie gecommuniceerd. Daarnaast werd ook gekozen voor een persoonlijke en fysieke aanpak. Zo kregen mensen die zich hadden ingeschreven voor het eetfestijn (dat omwille van corona niet kon doorgaan) een brief over de ontbijtactie in de bus. Alle leden kregen flyers die ze aan familie, vrienden, buren, … konden uitdelen. En dat deden ze duidelijk massaal, de club zag soms hele straten een bestelling doorgeven.

Afbeelding
Vamos

Om alles coronaproof te kunnen organiseren, kon de club gebruikmaken van de gebouwen van de school waar één van haar bestuurders werkt. Met de deuren en ramen open, mondmaskers op en handschoenen en ontsmettingsgel in de aanslag werden de zakjes op voorhand gevuld door de spelers en hun ouders. Op zondagmorgen vanaf 5u was opnieuw een ploeg van 20 medewerkers aan de slag om de verse koeken in de zakjes te steken en de meer dan 40 chauffeurs brachten de ontbijten tot aan de deur.

 

"Dankzij het grote aantal verkochte ontbijten levert de actie een stevige som op die broodnodig is! Vele andere acties konden en kunnen immers niet doorgaan… Een meevaller dus, maar nog lang niet voldoende. Op alle vlakken is er verlies en crisis natuurlijk en dat zal ook het volgende seizoen nog zo zijn. We zullen de ganse puzzel van acties en andere budgetten helemaal opnieuw moeten leggen om alles draaiende te houden. Gelukkig is er een ervaren bestuursploeg en staat de volgende generatie klaar om bij te springen!", zegt Ann Beck, lid van de cel events.

 

 

3 virusvragen voor Wim Backaert (lid van de sportieve cel)

1. Hoe houden jullie de leden betrokken bij de club, wanneer er maandenlang geen trainingen kunnen plaatsvinden?

Dat is echt niet gemakkelijk. We houden onze wekelijkse Cofit-19, zeg maar digitale work-outs, maar die waren niet altijd even succesvol. Wellicht door te weinig promotie te voeren, maar ook omdat het fungehalte nooit dezelfde ervaring met zich meebrengt als echte trainingen. We hebben ook enkele wandeltochten proberen uit te werken die ideaal waren voor families om als weekendactiviteit in te plannen. Ook hier merkten we dat een concreet communicatieplan noodzakelijk is om onze leden aan het wandelen te krijgen.

We zijn en blijven een volleybalclub, dus we wilden ook wat volleybal proberen aan te bieden. De jaarlijks weerkerende social media-challenges zoals de icebucket-challenge hebben uiteindelijk toch wel succes gehad. Heel wat leden begonnen ploeggenootjes uit te dagen met een zelfverzonnen oefening. Zo kregen we al die filmpjes doorgestuurd om eenvoudig te delen via de verschillende socials.

Afbeelding
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Facebook - VAMOS Volleybalclub | Instagram volleyvamos

 

2. Heeft de crisis toch enkele positieve gevolgen gehad die je zeker wil meenemen in jullie clubwerking?

Het positieve aan de coronacrisis is vooral de tijd die plots vrij kwam. In plaats van te werken in de winkel, hebben we meer tijd om te werken aan de winkel, zoals bijvoorbeeld met onze deelname aan Clubgrade als pilootclub. We willen als club nog meer inspelen op de noden van onze leden en dan ook sneller schakelen als er zich dergelijke situaties voordoen. Zodra de coronagolf gepasseerd is, willen we nog op één golf surfen. We geloven er sterk in dat de samenleving nood zal hebben aan clubbinding en verenigingsleven. We proberen ons voor te bereiden om op die trend in te spelen.

 

3. Welke tip(s) kan je andere clubs meegeven?

Hoe moeilijk het ook is, probeer creatief te zijn om mensen te betrekken. Niet creatief met het zoeken naar achterpoortjes in de regeltjes, maar creatief om betrokkenheid te creëren. Digitaal of live, via zoom-calls of door te wandelen in bos.

Ik denk dat het belangrijk is om als club voor te bereiden op een heropstart in fases. Stap voor stap zullen we meer kunnen. Ik denk dat het belangrijk is om te durven sportieve acties te organiseren. Kunnen we volleybalvormen en/of -varianten coronaproof organiseren? Het lijkt mij belangrijk dat een club zich hierop voorbereidt en luistert naar zijn leden.

Gepost door: