Een goed facebookbeleid in een paar tips

Op vlak van externe communicatie maakten heel wat federaties de afgelopen jaren grote sprongen. Nieuwe huisstijlen werden voorgesteld, websites werden gemoderniseerd en de verschillende sociale mediakanalen worden ondertussen duchtig bespeeld. De promotie van de sport via online communicatie werd naar een hoger niveau getild. Parantee gaat zelfs nog een stapje verder: zij begeleiden hun clubs op vlak van communicatie door het maken van een makkelijk hanteerbare, clubondersteunende tool voor het facebookbeleid. 

Want draai of keer het hoe je wil, via je clubs promoot je je sport nog rechtstreekser naar de doelgroep en breid je je bereik enorm uit. We delen dit interessante initiatief graag met jullie!

Een goed facebookbeleid

Volg deze tips en je bent goed op weg! Facebook is de dag van vandaag door iedereen gekend. Toch is het belangrijk om facebook op een goede manier te gaan gebruiken om er het maximale uit te halen. Wij lijsten enkele tips voor jullie op om jullie facebookfans op de beste manier te betrekken bij de club. Met deze tips voelen jouw volgers zich betrokken bij de club en voelen ze zich deel van jouw community. 

1. Wie?

De facebookpagina kan beheerd worden door één iemand, maar je kan daar zeker ook een tweede en zelfs derde persoon bij betrekken. Als het bij één persoon blijft, loop je het risico dat dit stilvalt wanneer deze persoon geen tijd heeft, ziek is of met vakantie is. Met meer dan drie personen kan je de controle verliezen of krijg je net het “sociaal lummelen”: niemand die zich verantwoordelijk voelt. 

2. Wanneer?

Je hoeft niet dagelijks een bericht te posten, maar probeer toch wekelijks je facebookfans te prikkelen door een berichtje te posten, tot maximaal twee à drie keer per week. Onderzoek wijst uit dat facebook vlak na de kantooruren het drukst bezocht wordt. Je kan je posts hierop afstemmen en ze op deze momenten plannen. Als je iets post op facebook zijn de eerste uren namelijk belangrijk: hoe meer likes & shares, hoe langer dit op de startpagina’s blijft staan.

3. Wat?

Denk eraan dat je post wat de lezer wil lezen en niet enkel wat jij wil posten.

Combineer dit zo veel mogelijk met een foto, een filmpje, een link,... Beelden zeggen namelijk meer dan woorden. Andere organisaties “taggen” door gebruik te maken van de @-functie zorgt voor een nog groter bereik. Wil je weten met welke post je het meest mensen bereikt? Bekijk dan zeker de statistieken van je pagina. Hou naast dit alles rekening met onderstaande tips, en je facebookcommunity kan al niet meer stuk. 

Auteur: 
Tine Van Bossuyt