Hockey4Life: opleidingsvisie

De Vlaamse Hockey Liga zet haar opleidingsvisie om in de praktijk met een overzichtelijke map voor sportbegeleiders en ouders.

Als sportfederatie met minderjarige leden is het belangrijk om een visie te hebben op vlak van de ontwikkeling en begeleiding van de jeugdleden, zowel op sportief als extra-sportief vlak. Vanaf welke leeftijd heb je een aanbod? Op welke leeftijd wordt een competitievorm aangeboden en hoe is die aangepast aan het kind? Zijn er alternatieven voor kinderen die geen competitie willen doen? Welke vaardigheden wil je op welke leeftijd triggeren? Vanaf welke leeftijd begin je op (welke) technieken te trainen? Hoe ga je om met jongeren van 14 tot 18 jaar?

Diverse sportfederaties hebben de afgelopen jaren concreet werk gemaakt van dergelijke visie. Sommige federaties baseerden zich hiervoor op het Long Term Athlete Development-concept (LTAD) van de Canadese Sport for life Society. Andere gingen vanuit een andere invalshoek aan de slag. Maar bij alle ontwikkelde lijnen zijn elementen zoals motorisch leren, plezierbeleving, verhogen van competenties,... de rode draad. 

Het hebben van een visie is belangrijk, maar ook het helpen van de clubs in het concreet toepassen van die visie is essentieel als sportfederatie. Daarom maakten enkele federaties de vertaling van hun visie naar producten of tools voor hun clubs. In het VSF Magazine van maart 2016 verduidelijkten we al het vormingsplan van Rugby Vlaanderen, en hoe zij hun opleidingsvisie vertalen op clubniveau. In dit artikel gaan we dieper in op “Hockey for life”, een map van de Vlaamse Hockeyliga. 

hockeymeisjes

Opleidingsplan voor hockey

Hockey for life is het allereerste opleidingsplan voor hockey dat op een overzichtelijke manier beschrijft welke fases een actieve hockeyspeler doormaakt, en aan welke punten sportbegeleiders en ouders aandacht moeten besteden in de ontwikkeling van een beginnende hockeyspeler tot een seniorenspeler op elite- of recreatief niveau.

Hockey for life is een combinatie van het Canadese LTAD-model en de expertise van verschillende high performance managers, trainers en coaches. Het geeft aandacht aan vier aspecten: technisch, tactisch, fysisch en mentaal. 

Sleutelprincipes

  • Moedig multi-sport, multi-positioneel, multi-move aan op jonge leeftijd.
  • Focus op perfectioneren van de voornaamste basic skills.
  • Geef spelers de ruimte om de benodigde skills te ontwikkelen.
  • Focus op ontwikkeling, moedig spelers aan om te willen winnen, niet om te moeten winnen.
  • Investeer in de volgende generatie. Gebruik opgeleide trainers/coaches voor de jongste jeugd en zeker voor beginnende hockeyers.
  • Wees de beste in wat we doen. Verdedigen, steal en counter! 

Fundamenten

  1. Begin bij de fundamenten
  2. Late specialisatie
  3. Ontwikkelingsleeftijd
  4. Volledige ontwikkeling
  5. Trainbaarheid
  6. Periodiseren
  7. Planning
  8. 10-jaren regel
  9. Alle systemen op 1 lijn
  10. Continue verbetering

Een interessante fase is de “ACTIVE for life”-fase. Deze fase heeft als doelstelling “plezier in het hockey” en nee, ze focust niet op “na de seniorenleeftijd”, maar is er voor iedereen vanaf u14. Op die manier bied je een goede oplossing voor drop-out vanaf de middelbare school (iets wat in veel sporttakken een uitdaging is).

Blessurepreventie

Voor fase 3 tot en met 6 is een luik blessurepreventie toegevoegd. Deze bevat oefeningen op vlak van rompstabilisatie, functionele kracht, balanstraining en lenigheid. 

Learn to train

We zoomen even in op de “learn to train”-fase (u10, u11, u12). Naast de kaarten zijn ook enkele voorbeeldoefeningen bijgevoegd in de map. Qua mentale aspecten en fysische aspecten wordt bij deze leeftijd specifieke focus meegegeven. 

Auteur
Sophie Cools