In de kijker: Sneeuwsport Vlaanderen

Na twee intensieve personeelswissels (Tom Coeckelberghs en Lode Nolf verlieten de federatie) staat Sneeuwsport Vlaanderen vandaag zeker niet stil. Het wintersportseizoen ligt achter de rug, maar de ambities voor de komende jaren zijn groot. We gingen in gesprek met Delphine De Jaeger (coördinator basiswerking) en Christophe Coppens (communicatie & recreatie manager) over hun jeugdwerking voor de allerkleinsten, hun communicatiestrategie en de getalenteerde snowboardtoppers.

Sneeuwsport Vlaanderen is een sportfederatie met een beperkt aantal aangesloten clubs en leden, maar jullie hebben wel een ruime community. Hoe gaan jullie hiermee om?

Het is altijd onze bedoeling om meer mensen te betrekken bij de clubs en de federatie. 600.000 à 800.000 mensen gaan op skivakantie, onze federatie telt 2.051 leden in 20 clubs. Het aandeel recreatieve sporters (84%) is natuurlijk van een veel grotere orde dan de competitieve sporters (16%). De doelgroep met het grootste groeipotentieel is ook de groep van recreatieve sporters. We mikken op een verhouding 90% recreatief versus 10% competitief in de nabije toekomst, zodat later meer recreatieve sporters het competitief sportlandschap kunnen leren kennen in Vlaanderen.

Een beperkt aantal sneeuw- en kunstbanen leidt tot een snelle maximumcapaciteit, toch waait er opnieuw een frisse wind door de nieuwe piste in Wilrijk. Nieuwe clubs worden opgezet en de nieuwe leden stromen binnen. Onrechtstreeks geeft dit ook een stimulans naar de andere clubs in Limburg en West-Vlaanderen.

We denken ook na over de optie waarbij wie indoor gaat skiën of snowboarden, zich kan aansluiten als lid bij de federatie. Dat kan ons ledenaantal mee opkrikken. Maar als het voorzien van een sportaanbod gedurende minstens 30 weken één van de criteria binnen het decreet is, dan is het moeilijk voor onze sport.

Kids on Snow

Afgelopen seizoen is de Kids on Snow Tour opnieuw door Vlaanderen getrokken. Welke return verwachten jullie bij zo’n promotionele events?

Via onze events mikken we op naamsbekendheid en het vergroten van onze community. We zien een directe toestroom van geïnteresseerden, een groei van ons doelpubliek. De Kids on Snow Tour trekt met een Riglet Park door Vlaanderen. Het is een mobiel snowboardpark met de allures van een speeltuin. Kinderen van 3 tot 6 jaar worden door een uitdagend parcours getrokken op matten, over heuvels, via kegels, over een wip. Ze worden achteraf beloond met een diploma en een persoonlijke foto. Gelukkige gezichtjes en fiere ouders gegarandeerd! In 2017 organiseerden we 19 evenementen voor bijna 2.300 deelnemers. We stonden op beurzen, in shopping centra, op kerstmarkten en meer. Tijdens deze tour hebben 152 vrijwilligers meegewerkt, zonder hen was dit niet mogelijk.


Welke reacties krijgen jullie van de deelnemertjes?

Die zijn steeds zeer enthousiast, zowel bij de kinderen als de ouders. Het initiatiepark is een manier om jonge kinderen te laten proeven van snowboard. Ze krijgen van ons ook informatie over onze Kids Days. Op die dagen bieden de indoorpistes gratis toegang en materiaal aan. Wij vullen aan met gemotiveerde lesgevers en vrijwilligers.

Na die Kids Days kunnen 3- tot 6-jarigen zich inschrijven voor een uniek, betalend lessenpakket Kids & Parents. Gezinssport en plezier op een snowboard staan hier centraal. Groepjes van 15 kinderen, elk begeleid door een ouder, nemen deel aan 4 snowboardsessies. Er zijn telkens 3 lesgevers die de lessen inkleden en zorgen voor didactische begeleiding. De oudere kinderen kunnen na de lessenreeks aansluiten bij het Kidsprogram, de cruciale stap naar de clubwerking.

Via alle Kids-initiatieven willen jullie de instapleeftijd voor snowboarders verlagen. Hoe is dat idee ontstaan?

We willen een taboe doorbreken. “Eerst skiën en dan pas snowboarden” of “Pas leren snowboarden vanaf 12 jaar”. Die clichés zijn volledig verleden tijd! Door de knowhow en het aangepaste materiaal kan je vanaf 3 jaar veilig leren snowboarden. Het klopt wel dat het lateraal evenwicht moeilijker is dan op ski’s, waardoor wij de ouders mee betrekken.

Is instroom in een snowboardclub het einddoel?

We bereiken met de verschillende stops tijdens de Kids on Snow Tour meer dan 100 deelnemers per keer. Die kunnen potentieel en op termijn instromen in één van de clubs. Dat willen we inderdaad graag zien gebeuren, maar de resultaten zijn af te wachten. We doen dit nog maar 2 jaar en willen de balans pas opmaken na 5 jaar.

Maar bijvoorbeeld: in Ice Mountain in Komen is ons Kidsprogram volzet. We krijgen af en toe vragen van steden of gemeenten om ons Riglet Park te huren. Er is op Facebook een actieve community opgestart om ouders dichter bij elkaar te brengen, die telt 205 leden. Het opzet om de basis van het snowboarden te verbreden en meer zichtbaarheid te geven aan Sneeuwsport Vlaanderen is zeker al geslaagd. Het binden van mensen aan onze federatie is nog een uitdaging.

Snowboardtoppers

Merken jullie meer belangstelling voor ski en snowboard na de Olympische Winterspelen? Er is behoorlijk wat persaandacht geweest voor de prestaties van de Belgen.

We merken niet meteen een effect, of nog niet, het is nog te vroeg om te gaan concluderen. Wel hebben we, tijdens en ook in de aanloop naar de Spelen, zeker heel wat pers gehaald met Seppe Smits. We zaten ook in de Zevende Dag op één, en in de Ketnet-reeks Competitiebeesten werd snowboarder Jules De Sloover (16 jaar), die op de topsportschool in Wilrijk zit, op de voet gevolgd. Onze trainer topsportschool Maarten Avonds was co-commentator tijdens de uitzendingen bij de VRT.

Jullie hebben als federatie een nauw contact met de topsporters?

Zeker met de snowboarders, omdat we een topsportbeleid hebben waarbij we wekelijks in contact staan met onze eliteatleten.

Onze jeugd- en elitetrainers werken dagelijks in een ontwikkelingsprogramma aan de talenten van morgen: Dennis Van Hoeij, Jules De Sloover, Stef Vandeweyer. Daarnaast komt er nog heel wat jong talent aan.

We zijn zeer tevreden dat onze topsportwerking snowboard 3 atleten (Seppe Smits, Sebbe De Buck, Stef Vandeweyer) kon afvaardigen naar PyeongChang 2018. Als niet-bergland staan we hiermee aan de top binnen het snowboarden. Je kan maximaal 4 riders sturen. We hebben de vruchten geplukt van meer dan 10 jaar intensief werken aan een topsportwerking onder leiding van Tom Coeckelberghs.

Communicatiestrategie

Seppe Smits heeft een stevig palmares en is bekend bij veel Vlamingen. Is hij een boegbeeld voor de sport? Zetten jullie hem extra in the picture, zodat de anderen in de schaduw kunnen blijven?

Seppe is hét boegbeeld van de snowboardsport. Het is de pers zelf die hem naar voor trekt. Wij zouden er als federatie nog meer kunnen rond bouwen, hem inzetten om de sport te promoten in voor hem minder intensieve periodes. Stef Vandeweyer is daar nog te jong voor, en Sebbe De Buck doet op eigen houtje al aan geweldige promotie van de sport. Zijn bereik op sociale media begint enorm te boosten.

Sneeuwsport Vlaanderen is zelf ook heel actief aanwezig op sociale media. Christophe, jij bent sinds een klein jaar actief binnen de federatie, en bent aangeworven als communicatie & recreatie manager. Jullie gaan dus nog sterker inzetten op communicatie?

We leven in een niet-bergland, dan is het eens zo belangrijk om via onlinecommunicatie onze sneeuwsporters te bereiken doorheen het jaar.

Seppe Smits in 'Van Gils & gasten'

Vandaag gebeurt het allemaal online. We hebben 9.000 fans op Facebook. Dat aantal is enorm gestegen op twee jaar tijd. Dat moeten we volhouden, anders missen we de boot. Communicatie, en zeker sociale media, is de key om het aantal lidmaatschappen, verzekeringen,… te kunnen verhogen. Ook bij (materiaal)sponsors moet je veel bereik kunnen voorleggen. Als we onze online community kunnen vergroten tot 15.000 fans, dan is het mogelijk makkelijker in de toekomst om partnerships aan te gaan.

We hebben als federatie zeker nog het potentieel om dat aantal te kunnen opdrijven. We willen onze aanpak op sociale media intensiever maken; met bijvoorbeeld een behind the scenes tijdens opleidingen, of door instructeurs onze Facebook te laten overnemen wanneer ze in het buitenland zitten. Goede content is cruciaal. We willen ook elke club promoten. Want zo werf je leden: laten zien wat de clubs op de piste doen. En promoten waar we als federatie hard aan werken: opleidingen, snowboardinitiatie, poortrechters, juryleden, events, wedstrijden,...

Op Instagram zit sowieso een jonger publiek. Het medium reikt ook internationaler. Dat is zeker geen nadeel, maar we gaan daar dan sneller eens in het Engels communiceren. We willen meer tijd investeren in Instagram en stilaan Twitter afbouwen. Vooral journalisten en (verzuurde) politici zijn daarop te vinden, en het past minder bij onze strategie om meer mensen te binden aan onze sport en onze federatie.

 

Communicatie staat niet stil. Welke nieuwigheden willen jullie de komende jaren vooral opstarten?

We gaan veel meer gebruikmaken van video, in combinatie met sociale media. Video interviews, recaps, explainer video,… Ook kunnen we nog veel meer in interactie gaan. Het idee groeit om een beeldbank te maken waarin competitieve sporters of de modale toerist hun filmpjes kunnen insturen, zodat we voldoende content hebben en ervaringen kunnen gaan delen. De community die we nu hebben opgebouwd rond Kids & Parents kan nog ruimer doorgetrokken worden tot discussiegroepen rond het beste ski- en snowboardmateriaal. Er zijn veel mogelijke acties, zolang er maar over sport gepraat wordt, en alles wat daarbij hoort.

Auteur: 
Grace Hellinckx