Scoren in de media, hoe doe je dat?

Hoe kan je als kleinere federatie persaandacht halen? Of hoe kan je als grote federatie eens een ander verhaal brengen? 

Geen medailles, geen persaandacht? Niks is minder waar. De pers is soms meer geïnteresseerd in de verhalen die de sporter beleeft dan in de resultaten die hij neerzet. Resultaten tellen, maar persoonlijkheden scoren. 

Sport is tegenwoordig veel meer geworden dan enkel winnen of verliezen. Wie van jullie weet er bijvoorbeeld wie de Superbowl dit jaar op zijn naam schreef? Denver Broncos, het doet waarschijnlijk niet eens een belletje rinkelen. Maar over de performance van o.a. Beyoncé en Chris Martin en de getoonde reclamespots tijdens de halftime staan de kranten de dag nadien vol. Sportbeleving staat centraal, lang niet meer enkel het spel is voer voor de media. Dat Queen B niet op jullie volgende event zal schitteren is hoogstwaarschijnlijk, maar dat hoeft ook niet. Zo laat de GymnastiekFederatie bijvoorbeeld al jaren het Gymgala presenteren door tv-persoonlijkheden die al dan niet zelf een link hebben met gymnastiek. Niet enkel een extra trigger voor het publiek, maar ook voor de pers.

Voetbalkaternen worden volgeschreven: het gaat tegenwoordig niet enkel meer over de resultaten, maar meer en meer ook over de bijhorende voetbalvrouwen of zogenoemde WAGs (“Wives and Girlsfriends”), transfers en hun perikelen, het luxeleventje dat de spelers leiden, de revalidatie die ze ondergaan,... Soms is een ridicule post op Instagram door een atleet al stof genoeg om een artikel over te schrijven. Een blik achter de schermen werkt altijd. De grootste uitdaging is om deze randverhalen positief te houden, helaas snoept de pers ook vaak van negatief nieuws. 

filmploeg

Steek dit goed in je achterhoofd: “De populairste atleten zijn daarom niet altijd de beste.” Denk bijvoorbeeld maar terug aan de ongekende populariteit van Kim Clijsters en dat terwijl, als je het puur resultaatsgericht bekijkt, Justine Henin de betere was. Benieuwd hoe ook jouw federatie kan scoren in de pers? We geven je enkele tips! Maak ook even de denkoefening mee. 

1. Lees de krant, kijk televisie en luister naar de radio

Ben je verantwoordelijk voor de communicatie binnen je federatie, verplicht jezelf dan om iedere ochtend minstens twee kranten te lezen en wekelijks enkele primetimeprogramma’s te bekijken. Zit je vaak in de wagen, luister dan elke dag naar een andere zender. Er zijn heus wel meer programma’s waarin sport en vooral de bijhorende verhalen aan bod kunnen komen, dan enkel de gekende nieuws- en sportprogramma’s. Durf breed te denken en wees creatief, want dat loont. 

Een voorbeeld: op maandag 8 februari waren Evi Van Acker en Axelle Dauwens te gast bij Van Gils & Gasten op één. Toppers die praten over topprestaties. Maar diezelfde avond was er een reportage over een Gentse Curling club in Iedereen Beroemd over de gezelligheid in hun club. Wel, de gouden medaille ging die avond resoluut naar het curlen. Zij bereikten meer dan één miljoen kijkers, terwijl Evi en Axelle het moesten doen met 500.000 kijkers. Ook niet slecht natuurlijk. 

curling club gent

Oefening: Kijk gedurende een week televisie en kies iedere avond eens een ander programma waarvan jij denkt dat jouw sport erin aan bod kan komen. 

2. Bedien de media op hun wenken en personaliseer

Behaal je topresultaten, dan is een algemeen persbericht op zijn plaats. Maar dat komt echter niet zo vaak voor. Weet ook dat deze info enkel interessant én hapklaar zal zijn voor nieuws- en sportprogramma’s. Het merendeel van de redacties is op zoek naar warme of uitzonderlijke verhalen, toffe persoonlijkheden, enthousiaste mensen,... Durf te denken vanuit de gedachtegang van deze redactiemedewerkers. Het is hun job om dagelijks deze verhalen te zoeken, jij moet ze proberen kant-en-klaar aan te bieden. Denk hiervoor op clubniveau, niet op federatieniveau. Vertel je verhaal dus vanuit een persoon of een club die je in de kijker wil zetten. Wil je de aandacht trekken in je mail, maak dan gebruik van foto’s of ander beeldmateriaal. Wees ervan overtuigd dat het verhaal dat jij in petto hebt echt een meerwaarde kan betekenen voor de redacteur in kwestie en dat specifieke programma. Enkel op die manier zullen zij ook overtuigd worden. Hou je persbericht kort maar krachtig. 

Oefening: Je hebt dankzij de vorige oefening een week lang leuke programma's genoteerd waarin je sport aan bod kan komen. Kies er twee uit die je samen met je team tijdens een brainstorm verder uitwerkt. Ontleed het programma volledig en maak als het ware een miniscenario voor het programma of voor enkele rubrieken waarin jouw sport(ers) de hoofdrol spelen. 

3. Speel in op de actualiteit

Heb je het gevoel dat jouw verhalen nergens een plaatsje vinden? Maak dan een link met de actualiteit (tijd van het jaar, initiatieven van het beleid, events vanuit de media zelf,...), misschien kan je op die manier ook wel nieuwsprogramma’s bereiken. Hang je karretje aan bestaande initiatieven, je hoeft niet altijd zelf het warm water uit te vinden.

Een voorbeeld: VSF lanceert de Week van de Official, denk dan na over een goed verhaal dat jij kan aanreiken aan de pers. Onthoud goed: het gaat om de persoonlijke verhalen, niet om wat jij doet als federatie. Hebben jullie bijvoorbeeld een heel jonge official, blijkt de broer van een topsporter een topscheidsrechter te zijn, hebben jullie een scheidsrechter die na jaren dienst zijn laatste match fluit of hebben jullie een driegeslacht van juryleden? Hetzelfde geldt voor de komende Olympische Spelen. Er zijn heel wat meer verhalen te vertellen dan enkel die over de al dan niet behaalde medailles. 

Oefening: Prik met je team twee of drie momenten voor het komende jaar waarop je wil inzetten. Kijk waar je scenario's van de vorige oefening passen of beter nog, maak een nieuw. Je kan beter een paar keer per jaar je perscontacten aanspreken met een topidee dan hen een wekelijkse update te bezorgen. Bedenk maar hoe vaak jij een persbericht of nieuwsbrief uit je mailbox wist zonder het te lezen... 

4. Kondig op voorhand aan

Timing is in dit verhaal het moeilijkste. Wanneer verstuur je je gepersonaliseerde mail nu het best? Dat is per programma heel erg verschillend. Logischerwijs bepalen actualiteitsprogramma’s hun inhoud de dag zelf, maar ze putten ook uit een databank die ze over de programma’s heen bijhouden. Als je je verhaal aan een aangekondigde actualiteit wil koppelen, dan stuur je het best enkele weken vooraf. Twee dagen voordien stuur je nog eens een reminder. Onthoud goed: “Overdaad schaadt”, dus werk gericht.  

Auteur
Tine Van Bossuyt