Tips: hoe maak je optimaal gebruik van je sociale media

Dat sociale media een grote invloed hebben op je organisatie, is een open deur intrappen. Zeker in de sportsector wordt je communicatie via onder andere Facebook en Instagram steeds belangrijker. Via dit artikel geven we enkele tips en belangrijke elementen om rekening mee te houden bij het gebruik van sociale media binnen jouw federatie of sportclub. Daarbij zullen we het vooral hebben over Facebook, Instagram en Twitter.

Voordat we dieper ingaan op deze verschillende kanalen brengen we je ook graag op de hoogte van het nut dat LinkedIn kan hebben voor je federatie. Dit platform kan voor sportfederaties interessant zijn om connecties te maken met andere federaties. Je kan met andere federatiemedewerkers of (sport)professionals in contact komen en zo ideeën uitwisselen. LinkedIn wordt immers meer en meer gebruikt om interessante artikels, video's, ... te delen. Indien je federatie op zoek is naar een nieuwe medewerker kan je via LinkedIn ook je vacatures online plaatsen.

We willen je ook zeker dit document meegeven. Volley Vlaanderen maakte onlangs een social media gids voor de aangesloten clubs. Hierin worden de basisprincipes weergegeven van hoe je de sociale media van je club optimaal kan gebruiken. De gids is gericht naar volleybalclubs, maar is zeker ook toepasbaar op andere sportclubs en federaties. In het onderstaande artikel zal ook regelmatig verwezen worden naar deze gids.

Er is meer, betere maar vooral frissere communicatie. We zijn blij dat we clubs manieren hebben kunnen bieden om met hun ideeën aan de slag te gaan. Een leidraad met behoud van eigen identiteit was het doel, wat gelukt lijkt. (Stefaan De Brabandere - Volley Vlaanderen)

De basics van sociale media

Een eerste belangrijke gegeven bij sociale media is dat je niet op te veel kanalen mag inzetten. Het is beter om enkele kanalen te kiezen en deze optimaal te benutten.

Probeer je berichten persoonlijk te maken en je clubs, leden, fans, … zoveel mogelijk in je communicatie te betrekken.

Mensen willen zien hoe het er nu echt aan toe gaat binnen je organisatie. Daarom is het leuk om nu en dan eens een "Behind The Scenes" te doen.
Hieronder enkele voorbeeldjes:

  • een dag op kantoor bij je federatie
  • de opbouw van een evenement
  • beelden van achter de schermen

Via User Generated Content kan je ervoor zorgen dat je volgers over jou praten en je organisatie bekend maken bij anderen. Dit kan bijvoorbeeld door mensen op te roepen om foto’s te delen met een bepaalde hashtag die gelinkt is aan jouw federatie of club. De berichten die onder die hashtag gepost worden kunnen voor je organisatie dan weer nieuwe content opleveren. Je kan bijvoorbeeld een leuke afbeelding van je doelgroep delen. Zo laat je ook meteen zien aan je volgers dat je wel degelijk ziet wat ze posten en zo creëer je opnieuw meer interactie.

Een goed voorbeeld hiervan vinden we bij Voetbal Vlaanderen. Zij lanceerden hun eigen #daarisem waar veel mensen gebruik van maken.

 

 

 

 

 

 

 

Zorg dat je jouw berichten post op momenten dat het grootste deel van je doelgroep ook online is. De beste momenten om te posten zijn rond de middag en ’s avonds na 16 uur. Bij de meeste federaties/clubs is de doelgroep zelf vooral actief in het weekend (wedstrijden, evenementen), probeer hier dus rekening mee te houden in je communicatie.

Om je sociale media zichtbaar te maken op je website kan je gebruik maken van een social wall. Hierop worden al je berichten vanop je verschillende kanalen verzameld. Mensen die interesse hebben zullen dan ook sneller doorklikken naar je verschillende kanalen. Tools om een social wall te maken kan je terugvinden in dit artikel.
Een mooi voorbeeld zien we op de website van Hockey Belgium.

Vergeet ook zeker niet om bijvoorbeeld in je mailverkeer of in een nieuwsbrief naar je sociale media te verwijzen. Zeker in het begin zal dit helpen om volgers te krijgen.

Om je berichten op sociale media goed in te plannen kan je gebruik maken van een content kalender. Hierin beschrijf je per medium wat je wanneer gaat posten. Zo kan je een duidelijk overzicht bewaren en kan je berichten voor de toekomst al inplannen, zodat je hier niet last minute nog moet aan denken. Hierin kan je duidelijk zien of je niet teveel dezelfde soort berichten plaatst of teveel herhaling hebt op je verschillende kanalen.

Zorg ook dat je huisstijl terugkomt in de berichten die je post. Kijk bijvoorbeeld naar Tennis Vlaanderen of Golf Vlaanderen, zij gebruiken bepaalde kleuren en structuren die terugkomen in verschillende berichten. Dit zorgt ervoor dat je herkenbaar bent en dat je berichten opvallen.

Lees ook zeker dit artikel waarin we verschillende online platformen beschrijven die je kunnen helpen met het optimaal gebruiken van je huisstijl.

Het is daarnaast belangrijk om regelmatig de statistieken van je pagina’s eens te bekijken. Zo kan je te weten komen welke berichten werken en interactie creëren en welk soort berichten je beter niet meer post.

 

 

 

 

 

Instagram

Instagram is het sterkst groeiende platform op dit moment en is vooral populair bij jongeren. Het is dus zeker de moeite waard om hierop in te zetten.

Maak gebruik van een bedrijfsprofiel zodat je ook de statistieken van je pagina kan bekijken. Zet ook altijd een link naar je website in je profielbeschrijving. Instagram is ideaal om je leden en fans op te roepen om hun ervaringen binnen de federatie of sportclub vast te leggen op foto en te delen. Dit zorgt voor interactie en maakt de kloof tussen federatie, sportclub en sporter opnieuw wat kleiner.
Instagram is minder bedoeld om puur informatie te bezorgen maar meer om connecties te maken met je leden en fans. Denk zeker niet alleen in termen van leden, maar ook in functie van (potentiële) fans van jouw sporttak of sportorganisatie.

Een grote valkuil bij Instagram is dat bedrijven/organisaties het teveel gebruiken als promotiekanaal. Uitzonderlijk eens een affiche van een evenement delen of een nieuw product promoten is uiteraard niet erg, maar als je dit continu doet gaan mensen afhaken omdat ze overspoeld worden met reclame.

Het gebruik van hashtags is zeker positief, maar overdrijf hier niet mee. Teveel hashtags zullen ervoor zorgen dat ze niet meer relevant zijn voor jouw foto. Probeer een hashtag te gebruiken die uniek is voor jouw federatie of initiatief, zo kan je makkelijk terugvinden wat mensen online over jou zeggen.

Probeer bij het posten van een gewone foto op Instagram te zorgen voor een leuk tekstje bij de foto. Zo kan je reacties en likes uitlokken van je volgers.

Doe af en toe eens een Instagram-takeover door iemand die relevant is bij je doelgroep. Dat kan gaan om een bekende speler, een coach, scheidsrechter of jurylid.

Ga bijvoorbeeld even kijken op de Instagram-pagina van Basketbal Vlaanderen. Naar aanleiding van de week van de official lieten zij hun account voor 1 dag in de handen van een scheidsrechter. Ook Sporza doet af en toe een Instagram-takeover.

Via Instagram Stories kan je gemakkelijker interactie opwekken bij je volgers. Je kan bijvoorbeeld gerichte vragen stellen via een poll of je kan toelaten dat volgers vragen aan jou stellen die je dan in je story zelf kan beantwoorden.

Meer voorbeelden en tips over de inhoud van je berichten kan je terugvinden in de gids van Volley Vlaanderen.

 

Interessant is ook de mogelijkheid om je Instagram Stories te bewaren. Bewaar ze (best) niet allemaal, maar het is wel een meerwaarde om sommige verhalen te behouden op je profiel. Zo kun je alle stories van tijdens een bepaald evenement bewaren zodat mensen die dit pas later zien die dag toch nog kunnen ervaren.

Kijk bijvoorbeeld naar Badminton Vlaanderen. Zij hebben verschillende bewaarde verhalen en hebben elk verhaal ook voorzien van een gepaste coverfoto.

Facebook

Facebook maakt gebruik van verschillende algoritmes die bepalen of je berichten veel gezien worden of niet. De basisregel hierbij is dat je moet proberen om elk bericht dat je post van een foto, video of hyperlink te voorzien. Dit zorgt ervoor dat meer mensen je bericht zullen zien. Een live video zorgt er ook voor dat je bericht meer gezien zal worden.

Mensen kijken sneller naar een foto of een leuke video dan naar een saaie tekst. Dit soort berichten zorgen er dus ook voor dat je volgers je bericht aandachtiger bekijken en ze zullen dan ook sneller reageren. Wedstrijden waarbij je volgers iets kunnen winnen, krijgen ook altijd veel interactie. Blijf actief op je pagina en laat zien aan je volgers dat je hun reacties leest. Like en reageer dus gerust ook op de reacties van je volgers. Probeer er ook op te letten dat je altijd gebruik maakt van kwaliteitsvolle foto’s en vermijd een overbodig gebruik van stockfoto’s, deze zijn namelijk zeer onpersoonlijk.

Facebook zorgt er ook voor dat je gemakkelijk je evenementen kan inplannen op je pagina. Zo hebben mensen een duidelijk overzicht van alles dat je organiseert. Via de evenementenpagina’s kan je dan ook communiceren specifiek gericht naar de mensen die naar dat bepaalde evenement gaan komen. Mensen die naar het evenement gaan of er interesse in hebben kunnen binnen die pagina ook met elkaar communiceren via de discussie.

Nog een tip om mee te geven aan je volgers is dat ze bij het volgen van jouw pagina kunnen aanduiden dat ze jouw berichten als eerste willen zien op hun tijdlijn. Ze kunnen ook aanduiden dat ze een melding willen ontvangen wanneer jij een bericht plaatst.

Tips over de inhoud van je berichten kan je terugvinden in de gids van Volley Vlaanderen.
 

Twitter

Twitter blijft aan populariteit verliezen, het is dus niet meer het ideale platform om te communiceren met je leden of fans.

Maar het is wel nog interessant om bepaalde mensen die voor jou relevant zijn te volgen. Dit gaat dan vooral over politici, journalisten en andere sportorganisaties. In functie van jouw doelgroep kan Twitter bv. wel nog handig zijn voor live verslaggeving. Je kan heel snel korte berichten sturen, dit kan leuk zijn tijdens een bepaald evenement of tijdens een wedstrijd.

Een mooi voorbeeld hiervan is Basketbal Vlaanderen. Zij gebruiken hun Twitteraccount bijna alleen nog voor live verslaggeving tijdens de Beker van Vlaanderen.

Tot slot verwijzen we ook graag naar twee artikels die we eerder al publiceerden. Deze artikels kunnen je ook nog verder helpen om je communicatie te verbeteren.

Tips: vlotter communiceren met online tools
Tips en tools voor een opvallende communicatie

Auteur: 
Kaat Vogelaers