Waterskiën en wakeboarden: het kan zelfs in het zwembad

Bij het grote publiek een sport promoten, die je enkel in een club kan uitproberen? Het was lang een struikelblok voor Waterski Vlaanderen. Met de Pop-Up Cable, een mobiele kabelbaan die je zowel indoor als outdoor kan opbouwen, kan het nu wel. Een inspirerend verhaal!

Je wil waterskiën, kneeboarden of wakeboarden, maar er is geen boot of kabelpark in de buurt? Daar zocht Waterski Vlaanderen al langer een oplossing voor. "We wilden onze sport toegankelijk maken, en ze naar de mensen toe brengen. Maar sportpromotie in scholen bijvoorbeeld, is geen optie", vertelt Karin Desart, sporttechnisch coördinator recreatie. "We beseften dat we op zoek moesten naar een mobiel systeem. Gelukkig was er net op dat moment de mogelijkheid om bij Sport Vlaanderen subsidies aan te vragen voor innovatieve projecten. Een ideale timing, want we waren er zelf klaar voor."
 

Mobiele kabelbaan 

Na marktonderzoek in andere landen is Waterski Vlaanderen uiteindelijk zelf met een ingenieur (en enthousiaste vrijwilliger uit de sport) aan het werk gegaan. Want: gebruik indoor én outdoor moest mogelijk zijn, en ook op locaties waar er geen voorzieningen zijn om het systeem te bevestigen, wilde de federatie terechtkunnen. Er werd van nul gestart om een uniek systeem te bouwen.

We willen onze sport toegankelijker maken door op plaatsen te komen waar mensen niet verwachten te kunnen waterskiën.

Succeservaring bieden

In mei 2018 was Extreme Experience in Boom het eerste grote evenement waar de Pop-Up Cable werd opgesteld. "De jaren voordien waren wij ook ter plaatse, en werden er jetski's gehuurd om een aanbod te voorzien, maar dat was niet ideaal", vertelt Karin. "Ook de jaarlijkse Watersportdag heeft voor ons nu meerwaarde gekregen. Er wordt getracht om op één ankerplaats alle sporten tegelijk aan te bieden, maar het was vroeger voor ons niet mogelijk om te gaan waterskiën met boten op hetzelfde watervlak waar o.a. de surfers en kajakkers tegelijk bezig zijn. Nu zijn we met onze Pop-Up Cable aanwezig op een hoek van het wateroppervlak. Zo horen we er volledig bij."

Wat heel belangrijk is op die publieksevenementen, is dat de deelnemers naar huis gaan met een succeservaring. Ze moeten echt het gevoel krijgen: ik kan dat. "Waterski is immers een heel technische sport, waarbij het niet voor iedereen haalbaar is om op korte tijd de basisbeginselen onder de knie te krijgen. Op een festival als Pennenzakkenrock zijn 20.000 kinderen aanwezig, we hebben daar bijvoorbeeld 200 starts per uur gehaald. Daarom laten we de kinderen daar vooral kneeboarden, zodat ze makkelijker de overkant kunnen bereiken. We kunnen niet aan ieder individueel veel tijd besteden, daarom willen we naar die succeservaring streven.

De ideale situatie is die waarin er tijd is om met mensen te praten. "Het is vrij stereotiep, maar vaak zijn het de papa's die de Pop-Up Cable uitproberen samen met de kinderen. Als we op die momenten een gesprek opstarten en onze landkaart met waterskiclubs erbij halen, dan kunnen we hen makkelijk informeren. Waterskiën is iets dat mensen eens op vakantie uitproberen, zonder erbij stil te staan dat er thuis misschien clubs in hun buurt zijn waar ze de sport ook regelmatig kunnen beoefenen."

Ook voor clubs

De federatie probeert nu de waterskiclubs te overtuigen, zodat ook zij de Pop-Up Cable inzetten om promotie te maken. "Enerzijds betrekken we de clubs om mee te werken als we op evenementen in hun buurt staan. Dat zijn immers ideale gelegenheden om hun eigen club te promoten en potentiële nieuwe leden te informeren. Anderzijds kan een club zelf de Pop-Up Cable inzetten voor promotionele evenementen op hun eigen clublocatie of in hun regio."

Niet iedere club is geïnteresseerd, maar er zijn wel mogelijkheden. In Izegem heeft de Pop-Up Cable in het openluchtzwembad gestaan, drie dagen vóór het openingsweekend. De Izegemse Watersportvereniging heeft er, samen met nog o.a. een duikclub, een evenement opgezet met initiaties, muziek, drankjes,... Op die manier komt ook de toevallige bezoeker in aanraking met waterski of wakeboard, een leuke kans!

Promotionele werking

Het rondreizen met de Pop-Up Cable is voor Waterski Vlaanderen nu de sterkste en belangrijkste promotionele werking. "Het project loopt en al ons materiaal is afbetaald. De voornaamste kosten zijn nu de medewerkers die telkens ter plaatse zijn: een operator die het toestel voldoende kent, iemand op de stijger die uitleg geeft en het reddingsvest aandoet, iemand op het startponton,...

We kunnen door de verhuur op events onze kosten terugverdienen, en een kleine reserve opbouwen. We hopen ook in een bedrijfscontext (teambuilding, beursevenementen,...) onze Pop-Up Cable te verhuren, en daar iets meer inkomsten te genereren. Die extra willen we laten terugvloeien naar onze clubs, aan wie we de Pop-Up Cable dan goedkoper kunnen aanbieden.

 

Indoor voor competitieskiërs

Naast het promotionele luik brengt de Pop-Up Cable ook een oplossing voor de competitieskiërs. "Waar onze sport normaal een winterstop van een halfjaar heeft, kunnen we nu het seizoen verlengen, door hen indoor te laten trainen."

Ze zijn trots op hun Pop-Up Cable bij Waterski Vlaanderen, dat merk je. "Dat klopt," zegt Karin, "we weten hoe hard we moeten knokken hebben om het te realiseren. Dan geeft het extra voldoening als het een succes blijkt te zijn."

Meer info of benieuwd naar sfeerbeelden?

Op de website van Waterski Vlaanderen vind je filmpjes en fotoreportages per evenement.

Auteur: 
Grace Hellinckx