Herinner je ons allereerste spaghettifestijn vorig jaar? Een klassieker van formaat. We doen het gewoon opnieuw, maar met een andere Italiaanse twist.
Welkom op onze pizza party, op zaterdag 26 april in Gent.
Uiteraard bieden we je verder nog steeds het gekende programma, namelijk een bijscholingsdag voor sportclubbestuurders.
Volg twee interactieve sessies mee, leer bij en schuif daarna jouw voetjes onder tafel. Sluit je dag af met een lekkere pizza en een drankje, samen met je collega's. Relax and have some pizza! 🍕
Tijdsschema
- 8u30: onthaal en koffie
- 9u00: start eerste reeks parallelsessies
- 10u45: pauze
- 11u15: start tweede reeks parallelsessies
- 13u00: pizza party en netwerkmoment
Kom samen met jouw club-API
NIEUW: Dit jaar voorzien we samen met Sportieq een extra bijscholingsprogramma voor club-API's (Aanspreekpersoon Integriteit): sessie 5 en sessie 10.
Kom dus gerust samen met jouw club-API naar deze bijscholingsdag. Is jouw API geen clubbestuurder? Hoeft niet. De bijscholingen staan open voor alle club-API's.
Eerste reeks parallelsessies
Sessie 1: Van brainstorm naar concrete acties
Een sportclub is niets zonder nieuwe verfrissende ideeën om de werking te versterken en het enthousiasme aan te wakkeren. Maar hoe geraak je nu van een idee naar een concrete actie?
Tijdens deze sessie leert Evy Van Coppenolle (Check-coaching) hoe je op een gestructureerde manier een brainstormsessie organiseert. Je leert hoe je bij het uitwerken van een fantastisch idee mensen helemaal op hun talent kan inzetten om te garanderen dat iedereen voldoening haalt uit zijn of haar engagement.
Op het einde van de sessie heb je zin om eindelijk dat éne creatieve idee in de praktijk om te zetten!
Sessie 2: Je sportclub op scherp stellen? Werk aan je missie en visie
Tegenwoordig kiezen mensen niet louter meer voor de sport, maar ze willen connecteren met de organisatie, de cultuur en de waarden die je uitdraagt als club. Daarom is het ook belangrijk om de kern, de ziel van jouw club duidelijk te bepalen en met iedereen te delen wie het wil horen.
Is jouw missie en visie aan hernieuwing toe? Of is het tijd om de bestaande opnieuw in de kijker te zetten? In deze sessie ga je samen met Ilse Vanhoorelbeke (Otentiko) op zoek naar antwoorden op deze vragen. Een workshop waar je concrete handvatten krijgt hoe je jouw sportclub hedendaags en toekomstgericht organiseert.
Sessie 3: Geef je sportclub een digitale boost: strategie
Marketing en communicatie. Het is belangrijk binnen een sportclub. Je kunt je sportclub benaderen als een echt merk en dat kan niet zonder de juiste marketingtools en communicatiekanalen.
Vaak zijn niet de juiste skills aanwezig bij de clubverantwoordelijken, trainers of vrijwilligers. Toch zijn de voordelen veel groter dan je in eerste instantie zou denken: je boost je ledenaantal, je naambekendheid in de regio zal vergroten, het geeft een professionele indruk van je club... kortom jouw sportclub (digitaal) op de kaart zetten.
In deze sessie ga je samen met Jeffrey Excelmans (’t Marketinglab) aan de slag om een strategie uit te werken voor jouw club. Je leert hoe je een structuur aanbrengt in je marketing- & communicatiebeleid. Dat klinkt zwaar en omslachtig maar is het niet. We creëren een model of houvast waarin jij kan beginnen werken binnen je sportclub. Met dit plan heb jij alvast een stapje voor op de rest.
Sessie 4: Hoe kan AI je sportclub helpen?
Kunstmatige intelligentie (AI) is een technologie die computers in staat stelt om verschillende taken uit te voeren. Je hebt deze term wellicht al horen waaien. Maar wat is het precies en hoe kan jij AI gebruiken binnen jouw sportclub? Heb je specifieke vragen of behoeften met betrekking tot AI? Of wil je gewoon meer informatie verzamelen? AI kan diverse administratieve taken binnen je club vereenvoudigen.
Tijdens deze sessie delen we ervaringen met clubmedewerkers en bespreken we hoe AI jouw clubwerking kan verbeteren. We richten ons specifiek op AI-toepassingen voor administratieve processen, niet voor sportieve zaken. Laat je inspireren en brainstorm samen met Leen Dillen (Vlaamse Sportfederatie) over mogelijke efficiëntiewinsten voor jouw club.
Sessie 5: Moeilijke gesprekken in de sportclub: boost je gespreksvaardigheden*
Bestuurders moeten vaak een moeilijk gesprek aangaan op de club. Bijvoorbeeld met een sporter die zich niet aan de gemaakte afspraken houdt, een ontevreden ouder, een gedemotiveerde vrijwilliger... Ook de club-API moet beschikken over goeie gesprekvaardigheden om te fungeren als eerste aanspreekpunt en een goeie opvang te kunnen voorzien.
Geen evidentie voor velen. Het belang van verbindend communiceren is dan ook cruciaal om er samen uit te komen. Maar hoe je dat? En welke valkuilen kunnen er optreden?
Kom het te weten in deze interactieve sessie van Sportieq.
*Toegankelijk voor zowel sportclubbestuurders als club-API's.
Afbeelding
![]() |
Wat staat er op de planning?
Eerste reeks sessies
- Sessie 1: Van brainstorm naar concrete acties
- Sessie 2: Stel je sportclub op scherp: missie & visie
- Sessie 3: Geef je sportclub een digitale boost: strategie
- Sessie 4: Hoe kan AI je sportclub helpen?
- Sessie 5: Moeilijke gesprekken in de sportclub: boost je gespreksvaardigheden
(toegankelijk voor zowel clubbestuurders als club-API's)
Tweede reeks sessies
- Sessie 6: Een goede penningmeester: wat moet ik weten?
- Sessie 7: Via clubstructuur naar meer betrokkenheid van medewerkers
- Sessie 8: Geef je sportclub een digitale boost: website
- Sessie 9: Projectmanagement: een goede aanpak!
- Sessie 10: Uitwisselingsmoment met je collega club-API's (enkel toegankelijk voor club-API's)
Tweede reeks parallelsessies
Sessie 6: Een goede penningmeester: wat moet ik weten?
Ben je de nieuwe penningmeester of heb je nog heel wat vragen over hoe je deze rol kan opnemen? Dan is deze sessie op jouw maat gemaakt. We overlopen op een praktische en overzichtelijke manier alle belangrijke financiële verplichtingen, bekijken ook kort de btw-kansen en valkuilen en geven wat inspiratie voor financiële acties. Daarbij is er ook voldoende ruimte voor jullie persoonlijke vragen. Heb je al vragen die je graag aan bod ziet komen? Laat deze dan zeker achter in het inschrijvingsformulier.
Roeland Zwaenepoel (Vlaamse Sportfederatie) geeft jou de nodige handvaten om vol vertrouwen de rol van penningmeester te kunnen opnemen.
Sesie 7: Via clubstructuur naar meer betrokkenheid van medewerkers
Tijdens deze sessie leer je met Paula Vanhoovels (Atletiek Vlaanderen) hoe je jouw club kan structureren om efficiënter om te gaan met medewerkers en hun betrokkenheid te verhogen. We vertrekken vanuit de eigenheid van de club, de missie en de visie. We analyseren de diverse taken, bundelen ze in een celstructuur en bepalen de profielen van medewerkers om deze cellen te versterken.
Na deze sessie heb je een inzicht van de manier waarop je met jouw club aan de slag kan gaan om een eigen structuur uit te werken en méér medewerkers te betrekken.
Sessie 8: Geef je sportclub een digitale boost: website
Marketing en communicatie. Het is belangrijk binnen een sportclub. Je kunt je sportclub benaderen als een echt merk en dat kan niet zonder de juiste marketingtools en communicatiekanalen.
Vaak zijn niet de juiste skills aanwezig bij de clubverantwoordelijken, trainers of vrijwilligers. Toch zijn de voordelen veel groter dan je in eerste instantie zou denken: je boost je ledenaantal, je naambekendheid in de regio zal vergroten, het geeft een professionele indruk van je club... kortom jouw sportclub (digitaal) op de kaart zetten.
Concreet gaan je in deze opleiding samen met Jeffrey Excelmans (’t Marketinglab) dieper in op het praktisch gegeven van een goede en interactieve website die zijn doelstellingen behaalt. Een topwebsite hebben gaat zo veel verder dan enkel wat info delen via een webpagina.
Na deze sessie kan je concreet aan de slag gaan om jouw website uit te bouwen of te optimaliseren. Een essentieel onderdeel binnen de marketing- & communicatiestrategie van je sportclub.
Sessie 9: Projectmanagement: een goede aanpak!
Staat er een project op de planning binnen jullie club? Misschien werken jullie aan een nieuwe website of organiseren jullie een groot spaghettifestijn? In deze sessie maak je kennis met de verschillende fases van projectmanagement. Met een goede aanpak is geen project te groot.
Ontdek de praktische tips van Margot Bollaert (Project Assistant Floraliën Gent) om direct aan de slag te gaan met zowel grote als kleine projecten binnen jouw sportclub.
Droom je van een bepaald project? Ben je toevallig met een project bezig of heb je net één afgerond? Breng het mee naar de sessie om eventuele vragen of tips uit te wisselen.
Sessie 10: Uitwisselingsmoment met je collega club-API's*
Een mama komt naar jou als club-API en vertelt dat ze zich zorgen maakt. Haar zoontje komt de laatste tijd niet meer graag naar de trainingen. De mama vermoedt dat de agressieve stijl van de trainster daar voor iets tussen zit.
Hoe pak jij deze situatie aan? En hoe zouden jouw collega club-API’s deze situatie aanpakken? Kom het te weten tijdens deze uitwisseling. We leren we van elkaars ervaringen, aangevuld met praktische tips van experten van Sportieq.
*Enkel toegankelijk voor club-API's.
Afbeelding
![]() |
Datum | Locatie | Tijd |
---|---|---|
26.04.2025 | Huis van de Sport - 9000 Gent | 8u30 - 13u |
Wie | Voordeeltarief* | standaardtarief |
---|---|---|
Leden | € 50 | € 55 |
Niet- Leden | € 100 | € 105 |
* Het voordeeltarief is enkel geldig als je voor 21 april 2025 inschrijft.
- Wil je graag deelnemen? Leuk! Lees hier even door bij twijfel tegen welk tarief.
- De factuur wordt digitaal bezorgd 10 dagen voor de start (of na inschrijving) door de Vlaamse Sportfederatie of Sportieq.
Annulering
• Bij annulering meer dan 7 kalenderdagen vóór de bijscholing, betalen we de deelnameprijs volledig terug.
• Bij annulering minder dan 7 kalenderdagen vóór de bijscholing, factureren we de deelnameprijs volledig.
Inschrijven voor deze bijscholing?
Meld je aan om in te schrijven








