Het einde van het boekjaar en fiscaal jaar: wat moet ik doen?

Financiën
Vzw

Het besturen van een sportclub brengt een aantal belangrijke verplichtingen met zich mee. Wat moet je doen om het boekjaar en het fiscale jaar correct af te sluiten als vzw? Wij zetten alles op een rijtje zodat je niets vergeet.

1. Einde van het boekjaar 

Het einde van het kalenderjaar betekent meestal ook het einde van het boekjaar voor jouw sportclub. Het is belangrijk om het boekjaar correct af te sluiten en na te gaan of de boekhouding volledig is. Zorg ervoor dat alle financiële transacties van het voorbije jaar zijn geboekt en controleer of alle bewijsstukken, zoals facturen en bonnetjes, ingevoerd zijn.

Daarna kan je de jaarrekening opmaken. Dat is een jaarlijkse verplichting voor kleine vzw's met een vereenvoudigde boekhouding. De jaarrekening bestaat uit twee documenten: de 'staat van ontvangsten en uitgaven' en de 'toelichting'. Vaak worden die ook bijlage B en C genoemd. De documenten moeten goedgekeurd worden op de algemene vergadering die maximaal 6 maanden na het afsluiten van het boekjaar moet plaatsvinden. Daarna leg je ze gratis neer bij de griffie van de ondernemingsrechtbank. 

Naast de jaarrekening maak je ook een begroting op voor het komende jaar. De begroting is een intern document en moet je dus niet publiceren. Maar net zoals de jaarrekening moet ook de begroting goedgekeurd worden op de algemene vergadering.

Meer weten over einde boekjaar ›

2. Einde van het fiscaal jaar

2.1. Fiscale fiches

Werkte jouw sportclub het afgelopen jaar met werknemers? Dan moet je de juiste fiscale fiches opmaken. Dat kan je zelf doen of uitbesteden aan een sociaal secretariaat. Bijvoorbeeld bij verenigingswerkers moet je de fiche 281.27 afleveren aan de medewerker.

Alle fiscale fiches moeten daarnaast ook digitaal bezorgd worden aan de fiscale administratie via Belcotax-on-web. De deadline daarvoor is steeds vóór 1 maart van het jaar na het inkomstenjaar. 

Meer weten over de fiscale fiches ›

Afbeelding
meisje bindt haar schaatsen

2.2. Patrimoniumtaks

De aangifte van de patrimoniumtaks of jaarlijkse taks op de vzw's moet elk jaar gebeuren vóór 31 maart.

Let op: De taks is in 2024 grondig hervormd. Zowel de vrijgestelde grens van het belastbaar vermogen, als de voorwaarden voor vrijstelling en aangifte zijn gewijzigd. De meeste vzw's halen voordeel uit de nieuwe regels.

Meer weten over de patrimoniumtaks ›
 

2.3. Rechtspersonenbelasting

Iedere vzw moet jaarlijks de rechtspersonenbelasting indienen. Zelfs wanneer je geen enkele belasting verschuldigd bent, moet je erover waken dat je een nihil-aangifte doet.

Vanaf de balansdatum heb je een termijn van 7 maanden om je aangifte in te dienen. De meeste sportclubs hebben dus nog even tijd om hiermee aan de slag te gaan.

Heeft jouw vzw een afwijkend boekjaar dat per sportseizoen werkt en dus van zomer tot zomer loopt? Dan moet je de aangifte in de rechtspersonenbelasting in deze periode indienen. Bijvoorbeeld indien het boekjaar eindigde op 30 juni 2024, dan zal je uiterlijk 31 januari 2025 de aangifte moeten doen. Het betreft dan wel de belastbare elementen van het kalenderjaar 2023.

Meer weten over de rechtspersonenbelasting ›

Overzicht jaarlijkse verplichtingen

Een vzw heeft dus meerdere jaarlijkse verplichtingen. Wil je hier graag een overzicht van? Op onze website vind je een handige checklist.

Download checklist jaarlijkse verplichtingen ›

Contact

Heb je vragen of meer informatie nodig?
Contacteer Tars Vanstraeseele via tars@vlaamsesportfederatie.be of 09 396 80 60.

Afbeelding
Tars Vanstraeseele