Verhogen budgetten voor sportfederaties en sportclubs

De georganiseerde sportsector groeit, maar de financiële middelen groeien niet in dezelfde mate mee. De Vlaamse Sportfederatie laat haar stem horen voor meer budgetten voor sportfederaties en sportclubs: zowel verhoging als verschuiving van budgetten, ook via alternatieve financiering en buiten de sportsector. Welke stappen zetten we in dit dossier?

Acties en stand van zaken

• In 2019 kondigde de Vlaamse Regering voor alle subsidies een daling aan van 6%. Finaal werd er vanaf 2020 4,5% bespaard op de subsidiëring van sportfederaties.
  • In de oefening rond de evaluatie van het decreet over de georganiseerde sportsector (die over 2020, 2021 en 2022 heen liep) nam de Vlaamse Sportfederatie het financiële aspect prioritair mee in haar gesprekken met het kabinet Sport en Sport Vlaanderen.

• In 2021 laat de Vlaamse Sportfederatie door Deloitte een studie uitvoeren die de sociale meerwaarde van een investering in de georganiseerde sport in Vlaanderen in kaart brengt. En een tweede studie onderzoekt mogelijkheden rond aanvullende financieringsmodellen voor sportfederaties en -clubs. De Vlaamse Sportfederatie vertaalde de uitkomsten van deze studies in concrete vragen en beleidsprioriteiten in haar memorandum in aanloop van de verkiezingen in 2024. De twee studies konden plaatsvinden dankzij ondersteuning van het kabinet sport en Sport Vlaanderen met middelen uit het coronanoodfonds.

• Vlaamse Sportfederatie blijft het belang van meer budget voor de georganiseerde sportsector benadrukken. De voorbije jaren verhoogde de Vlaamse Regering de budgetten voor de beleidsfocus innovatie, jeugdsport, topsport en sportinfrastructuur. De Vlaamse Sportfederatie apprecieert deze inspanningen ten zeerste, maar heeft sterke bedenkingen bij de toenemende tijdelijke projectfinanciering in plaats van structurele financiering van de basiswerking van sportfederaties.

• Ook in andere dossiers waakt de Vlaamse Sportfederatie over de budgetten voor de sportsector. Zo trachtte de Vlaamse Sportfederatie (onder meer via koepelorganisaties Sociare en UNISOC) de hervorming van de patrimoniumtaks eind 2023 bij te sturen, omdat de wijzigingen globaal een verhoging van belastingen voor de sportsector impliceren.

Heb je vragen of wil je graag meer informatie?
Contacteer Pieter Hoof via pieter@vlaamsesportfederatie.be of 09 396 80 60.

Pieter Hoof