Beleidsplanningsproces: welke ondersteuning mag je verwachten?

Nog niet gestart met het beleidsplanningsproces 2025-2028 in je federatie?
Geen paniek, je bent niet alleen én we zijn er om je in het proces te ondersteunen! Stel de opmaak van een planning en de start van het proces best niet uit, zodat er zeker voldoende tijd is om alle fasen te doorlopen. Algemene tips, een overzicht van onze ondersteuning en een eerste good practice van een federatie krijg je hieronder!

Het beleidsplan 2025-2028?

Dat is de strategie van je federatie, een levendig en up-to-date document dat de werking van je organisatie omvat. Met SMART doelstellingen om na te gaan wat werkt. En wat niet. Om zo ook doelgericht te kunnen bijsturen. En te werken aan wat werkt.

Deze algemene tips geven we alvast graag mee.

• Waarom? Het beleidsplan is er niet enkel om te voldoen aan de regelgeving van Sport Vlaanderen, zéker ook om organisatorische en kwaliteitsredenen.
  • Volledig nieuw? Volledig nieuw dient het zeker niet te zijn. Stel intern en extern relevante fundamentele vragen.
  • Wie betrek je? Iedereen, vanuit verschillende perspectieven! Zonder betrokkenheid, is er geen draagvlak voor je beleid.
  • Proces? Zorg voor structuur en planning vooraf. Doorloop alle fasen van het proces. Communiceer regelmatig intern en extern. Evalueer en stuur bij waar nodig.
    Tip: Hang de poster beleidsplanningsproces uit op bureau en vul de eigen timing in. Een extra fase volbracht? Een 'check' op de poster bij!
  • Vorm? Het beleidsplan mag zeker in eigen huisstijl en vorm. Ook sjabloon luik II mag aangepast worden naar een handig werkdocument.
  • Resultaat? Relevant - realistisch - energie!

Waarvoor kan je bij Sport Vlaanderen en de Vlaamse Sportfederatie terecht?

Sport Vlaanderen

• Bepaalt, communiceert en controleert wat verplicht is voor federaties in functie van basiswerking (erkenning en subsidiëring) en topsport.

• Ondersteunt in de opmaak van het beleidsplan topsport.

• Meer info? Info, handleidingen en sjablonen

• Vragen? subsidiering@sport.vlaanderen of neem rechtstreeks contact op met je dossierbeheerder.

Vlaamse Sportfederatie

• Ondersteunt federaties in de opmaak van het beleidsplan / het beleidsplanningsproces basiswerking.

• We helpen je alvast op weg via de kennisbank - thema beleidsplan, met:
    • Algemene info
    • Poster beleidsplanningsproces '25-'28
    • Voorstel tijdslijn beleidsplanningsproces
    • Handleiding 'Hoe maak je een beleidsplan op?'
    • 12 nuttige werkdocumenten

• Vragen? lisa@vlaamsesportfederatie.be

EU mobiliteit 2
Begeleiding op maat?
Een krachtig beleidsplan opstellen met alle betrokken van je federatie? Een expert helpt je doorheen het beleidsplanningsproces.

Good practice: de gegevensverzameling van Tennis en Padel Vlaanderen

Tennis en Padel Vlaanderen schakelde voor de bevragingen van hun leden en clubs een extern bureau in. De bevragingen gebeurden vroegtijdig (2019) binnen hun beleidsplanningsproces. Er was aandacht voor een sterke segmentering en de invultijd werd tot 15 à 20 minuten beperkt. Hierdoor bereikten ze maar liefst 7.800 leden en 219 van de 443 clubs.

De resultaten van hun club- en ledenbevragingen communiceerden ze in een interessante filmpje (zie hiernaast) via hun communicatiekanalen. Een sterk initiatief dat ze binnen het nieuwe beleidsplanningsproces graag wensen te herhalen.

Gijs Kooken

Gijs Kooken, Algemeen directeur van Tennis en Padel Vlaanderen, kwam zijn inzichten en ervaringen hierover delen op de Meetup voor directeurs en voorzitters op 25 mei.

om deze video te bekijken.