Overkoepelend tuchtorgaan voor de sport in Vlaanderen

Ethiek

Ook dit seizoen kan je het Vlaams Sporttribunaal opnieuw spotten in de televisiereeks 'De Rechtbank' op Play4. In de aflevering van 10 januari zat een dossier van grensoverschrijdend gedrag dat door het Vlaams Sporttribunaal werd behandeld. Wat doet deze instantie nu precies?

Wat is het Vlaams Sporttribunaal?

Het Vlaams Sporttribunaal (VST) is het overkoepelend tuchtorgaan voor de sport in Vlaanderen. Het is de opvolger van het vroegere Vlaams Dopingtribunaal.

Maar de bevoegdheid van het VST is ruimer. De tuchtrechtbank behandelt en spreekt zich uit over 3 materies:

• dopinginbreuken van elitesporters (en binnenkort ook breedtesporters)
  • klachten rond grensoverschrijdend gedrag binnen de sport (o.a. geweld, pesterijen en seksueel grensoverschrijdend gedrag)
  • genderzaken (wanneer sporters in hoger beroep gaan tegen een beslissing van de federatie)
Jogger loopt in de sneeuw

Momenteel 3 materies, maar het Vlaams Sporttribunaal verkent steeds de mogelijkheden om nieuwe thema’s aan te bieden en zo de sportsector verder te ondersteunen. Het is namelijk een tuchtinstantie voor sportfederaties en het streeft naar een veilig sportklimaat in Vlaanderen. Er zijn op dit moment al 67 sportfederaties aangesloten. Het bestuursorgaan bestaat uit enerzijds vertegenwoordigers van de aangesloten sportfederaties en anderzijds experten. Ook de Vlaamse Sportfederatie heeft een zitje in het bestuur.

Specifiek voor grensoverschrijdend gedrag voert de onderzoeksinstantie een onderzoek naar de feiten door vermeende slachtoffers, getuigen en vermeende daders te verhoren. De rechters en onderzoekers worden aangesteld door een onafhankelijke benoemingscommissie, zodat zij onpartijdig en onafhankelijk kunnen optreden.

Wil je meer weten?

Logo Vlaams Sporttribunaal