Meer betrokken leden in je sportclub
Het inschrijvingsmoment is het startschot van een mooi en lang avontuur met je nieuwe leden. Toch hebben veel sportclubs te maken met een groot ledenverloop. Denk maar aan de hoge tiener drop-outs of sporters die niet langer geprikkeld worden door het aanbod. Hoe zorg je er als sportclub voor dat je weet wat er leeft bij je leden? Hoe kunnen leden zich thuis blijven voelen binnen je sportclub? Geen eenvoudige, maar wel een noodzakelijke opgave. Ga aan de slag met deze tips en je leden willen nooit meer ergens anders heen!
Van consumeren naar participeren
Iedere sporter die aansluit bij je sportclub, mag zich een consumerend lid noemen. Het energieke meisje dat altijd stipt komt trainen op woensdagnamiddag. De papa die zijn zoon nog snel een highfive geeft op de parking en veel plezier wenst op sportkamp. Tantes en peters die ieder weekend komen supporteren langs de zijlijn. Tel maar op: ze zijn met veel! Alle mensen die een plaatsje nemen binnen het sociale netwerk van je sportclub.
Een participerend lid gaat een stapje verder. Het is iemand die een engagement opneemt voor de club. Een shift doen tijdens een benefiet, twee keer per maand beschikbaar zijn als carpoolouder, wedstrijden fluiten als official, de financiën beheren als penningmeester,... Ze zijn er in vele maten en gewichten, maar het zijn die betrokken leden waar de sportclub op drijft.
Je wil als club natuurlijk dat de groep van participerende leden zo groot mogelijk is. Gouden tip: investeer tijd en energie in ledenbinding! Bouw een relatie op met je leden, creëer een teamgeest, geef hen goesting om mee te werken én mee te denken. Zijn je leden tevreden, dan zullen ze loyaal zijn en betrokken blijven. De extraatjes die zij doen, maken je club sterker.
Good practice:
Tip: check je drop-outcijfers
Heb je een idee hoe lang iemand gemiddeld lid blijft in jouw sportclub? Hoeveel mensen er jaarlijks uitstromen, en waarom? Drop-outcijfers hebben een belangrijke signaalfunctie. Je weet meteen hoe goed je club het doet op vlak van betrokkenheid.
Helemaal geen idee? Vraag raad aan je sportfederatie, zij helpen je op weg.
Feedback is van onschatbare waarde
- "Het water in de douches is te koud."
- "Ik zou een nieuwe trainingsjas willen."
- "De verlichting op de parking is te donker."
Leden kunnen best kritisch zijn. En maar goed ook! De feedback van je leden is waardevol om je sportclub te blijven verbeteren. Koester positieve en negatieve feedback dan ook, ze zijn het bewijs dat je leden zich betrokken voelen bij je sportclub.
Je hoeft als club natuurlijk niet te wachten tot wanneer je klachten ontvangt. Ga proactief op zoek naar feedback. Dit kan bijvoorbeeld door een tevredenheidsenquête door te sturen naar de leden én naar de vrijwilligers.
Of ga een stapje verder: geef leden inspraak in het vinden van de oplossing voor een probleem of nood van de club. Lanceer een ideeënbus of breng mensen samen om hun mening te geven. Wil en durf je helemaal next level gaan? Dan geef je je leden ownership over een stukje van je clubbeleid. Bijvoorbeeld: de teams maken hun eigen teamreglement.
Download
Document niet zichtbaar
Dit document is enkel te downloaden door personen die ingelogd zijn als ambtenaar, student, sportclubbestuurder of medewerker van een federatie die lid is van de Vlaamse Sportfederatie. Of koop een jaarlicentie aan en krijg toegang tot alle documenten en online brochures.