Heldere communicatie met kwetsbare doelgroepen
Sta je open voor een breed publiek, dan kunnen er soms taalproblemen opduiken. Anderstaligen of mensen met een beperkte kennis van het Nederlands zullen je boodschap moeilijk begrijpen. Met een beetje inspanning en goodwill van beide kanten kom je al een eind ver. Een paar tips!
Spreek persoonlijk aan
Mensen in kwetsbare doelgroepen worden minder snel geactiveerd door geschreven communicatie. Eén-op-één-contact en een persoonlijke uitleg zijn veel belangrijker en effectiever. Praten met elkaar is de boodschap! Bij het onthaal van nieuwe leden kan je extra tijd vrijmaken om aan die vertrouwensband te werken. Maar ook tijdens initiaties of open clubdagen grijp je maar beter je kans! Je kan het gesprek aangaan met geïnteresseerden, en misschien al hun belangrijkste bezorgdheden om aan te sluiten wegnemen of bespreken.
Werk visueel
Maar ook in je ledenwerving heb je best oog voor een aantal aandachtspunten! Voor wie problemen heeft met teksten lezen, zijn video's of visuele communicatie soms een handig alternatief.
Zorg er wel voor dat jouw doelgroep zich herkent in je communicatie. Kies voor realistische foto's of beelden, die een weerspiegeling zijn van de maatschappij.
Good practices:
Geef sociale meerwaarde
Sport is een aantrekkelijke activiteit die weinig taalkennis vereist. Maar tegelijk zit sport vol met momenten waarop je taal gebruikt: formulieren invullen, meedoen in de whatsappgroep, instructies van de trainer begrijpen, verwoorden waar je pijn hebt bij een blessure,...
De sportclub kan een hefboom zijn voor anderstalige sporters om doelgericht het Nederlands te oefenen. Ook hun sociale binding kan erdoor versterken.
Good practice:
Maak bij jonge sporters ook voldoende tijd voor de ouders. Overlaad hen niet met info, maar selecteer de belangrijkste. Check regelmatig of de ouder je begrepen heeft.
TIP: Zoek je meer informatie over taalbeleid in je sportclub?
Boest! je sportclub biedt heel wat tools en inspirerende filmpjes op hun website.