Houdt jouw organisatie al functionerings- en evaluatiegesprekken?

Sportfederaties

Een gelukkig medewerker is er twee waard. Een productief medewerker is goud waard. Regelmatige functionerings- en evaluatiegesprekken zijn daarbij cruciaal.

Ze bieden ruimte om dingen te expliciteren, om de motivatie van werknemers te peilen en een persoonlijk ontwikkelingsplan op te stellen. Kortom, om de band tussen werknemer en organisatie te versterken.

Functionerings- en evaluatiegesprek: wat is het verschil?

• Een functioneringsgesprek gaat over hoe de medewerker in de organisatie functioneert, hoe hij/zij zich voelt, wat goed is, wat beter kan. En ook het functioneren van de leidinggevende en het team komen aan bod.
    • Een evaluatiegesprek is meer een éénrichtingsgesprek. De leidinggevende evalueert het werk van de medewerker over een bepaalde periode. Sterke punten gelauwerd, werkpunten besproken, doelen gechekt, afspraken voor de toekomst gemaakt.

Hoeveel keer?

• Richtlijn: één functionerings- én evaluatiegesprek per jaar
    • Dit kan in afzonderlijke gesprekken (bv in juni functionerings- en in december evaluatiegesprek) of in één gesprek waarin beide gecombineerd worden.

Denk ook aan de leidinggevenden

Ook één of twee trapjes hoger blijven deze gesprekken belangrijk. Afhankelijk van de grootte en structuur van de organisatie gaat dit over gesprekken tussen…

• bestuurders en leidinggevenden / directeurs / managers.
    • leidinggevenden (met hiërarchische relatie) onderling.
    Gesprek

Modelletje graag?

Zoekende hoe het gesprek structureren en verslag maken? We hebben een aantal modellen in de aanbieding.
    Een overzicht.

• Functioneringsgesprek met medewerkers
      • Model functioneringsgesprek
      • Model combi functionerings- en evaluatiegesprek
    • Functioneringsgesprek met leidinggevenden
      • Model 360° feedback aan leidinggevende
      • Model functioneringsgesprek met leidinggevende

Download ze hieronder in de groene kader.

Document niet zichtbaar

Dit document is enkel te downloaden door personen die ingelogd zijn als ambtenaar, student, sportclubbestuurder of medewerker van een federatie die lid is van de Vlaamse Sportfederatie. Of koop een jaarlicentie aan en krijg toegang tot alle documenten en online brochures.

Werkgevers
    Personeel in dienst? Dat schept mogelijkheden! Maar ook wat werk. Sociare helpt bij werkgeversmateries.
    Werkgevers
    In paritair comité 329 hebben werknemers vanaf 45 jaar recht op arbeidsvrijstellingsdagen.
    Werkgevers
    Loonbarema's in de sportsector, het is wat een kluwen. We ontwarren de knoop.