Mandaat toekennen voor controle uittreksel strafregister

Ethiek
Goed bestuur

Vanaf 1 februari 2023 moet iedereen die met kinderen of jongeren wil werken, een uittreksel uit het strafregister voorleggen aan de sportorganisatie waarmee hij of zij een overeenkomst afsluit. Het is belangrijk dat de sportorganisatie een mandaat (of machtiging) geeft aan een medewerker om deze controle uit te voeren.

Ken een medewerker het mandaat toe

Binnen de sportorganisatie zal iemand het mandaat moeten krijgen om de controle uit te voeren. Bij voorkeur is dit 1 persoon, zodat zo weinig mogelijk medewerkers in contact komen met de eventuele vermeldingen op het uittreksel.

Je kan dit mandaat vastleggen, zodat het voor iedereen duidelijk is. Je kan hiervoor het model hieronder gebruiken.

Deze persoon staat daarna in voor alle controles binnen de club, en zorgt voor de registratie ervan. Ook hiervoor hebben we een een aantal handige modeldocumenten.

Document niet zichtbaar

Dit document is enkel te downloaden door personen die ingelogd zijn als ambtenaar, student, sportclubbestuurder of medewerker van een federatie die lid is van de Vlaamse Sportfederatie. Of koop een jaarlicentie aan en krijg toegang tot alle documenten en online brochures.

Vrijwilligers
Sommige sportclubs zullen verder willen gaan dan de minimale informatieplicht. Dat kan.
Verenigingswerk
Verplichte kost! We nemen je mee door de inhoud van de overeenkomst en helpen met modeldocumenten.
Vergoedingen
Als trainer kan je ook aan de slag op zelfstandige basis voor je sportclub. In tegenstelling tot het statuut ...