Schakel de juiste partners in

Sportparticipatie
Leden aantrekken
Sportclubs

Samenwerken met partnerorganisaties kan helpen om je club laagdrempeliger te maken. Denk aan de voordelen! De specifieke expertise van je partner kan misschien wel het verschil maken. Ook kan je samen makkelijker de capaciteit verhogen. Wie weet kan je rekenen op extra vrijwilligers, middelen of sportlocaties? Sla de handen in elkaar om samen hogerop te geraken!

Goed voorbeeld: KVV Zelzate

om deze video te bekijken.

Diepgang is een partnership in Zelzate van maar liefst 5 organisaties:
voetbalclub KVV Zelzate, Saamo, sportdienst Zelzate, vzw aPart en Uit De Marge.
De jeugdteams van KVV Zelzate vinden er via sportief buurtwerk en sociale activiteiten aansluiting met
maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren uit de buurt.

Tip 1: werk niet op een eiland

Het is moeilijk om als sportclub over alle nodige kennis en praktijkvaardigheden te beschikken. Zeker wanneer je je werking wil verbreden. Ontwikkel een nieuw sportaanbod voor een specifieke doelgroep niet enkel op je eigen eiland. Extra input verzamelen bij experten is dus belangrijk!

Tip 2: bepaal wie welke rol opneemt

Afhankelijk van de doelgroep waarop je je richt, variëren de mogelijke partners sterk. Start daarom eerst en vooral met een lijstje aan te leggen. Wie komt in aanmerking? Welke partners kunnen je club helpen met het uitbouwen van je werking? Tip: de toolkit voor sportclubs van Sport Vlaanderen biedt een verzameling van nuttige informatie en partners op Vlaams niveau. Kijk zeker ook eens in jouw regio of gemeente wat er mogelijk is!

Maak eerst dat lijstje, voor je hen begint te contacteren! Denk daarbij goed na welke rol een partner kan vervullen. Zoek je iemand die je kennis verhoogt over hoe om te gaan met de doelgroep? Of je zelfs kan helpen bij de begeleiding op de club? Of zoek je eerder een partner die je helpt bij het toeleiden van de doelgroep naar jouw club?

Tip 3: draag samen de verantwoordelijkheid

Een goede match gevonden? En klaar om de handen in elkaar te slaan? Wacht dan niet te lang om je partner(s) te betrekken. Zo voelt de andere partij zich meteen mee verantwoordelijk voor het uitbouwen van je werking.

Het is ook belangrijk om de mensen achter de partnerorganisaties te kennen en een vertrouwensrelatie met hen op te bouwen! Organiseer samen vergaderingen, nodig de mensen uit op je club, werk samen aan activiteiten,...

Maar maak ook eens de oversteek! Nog belangrijker is het om zelf ook langs te gaan bij hun werking. Zo kan je ontdekken hoe het komt dat je partner er wel in slaagt om de doelgroep te betrekken.

Afbeelding
meisje poseert met haar skateboard

Tip 4: vertrouw mekaar

Bij een samenwerking is vertrouwen heel belangrijk. Vertrouwen zorgt ervoor dat partners kennis en middelen gaan delen. Ook al klinkt dat logisch, het kan een valkuil zijn voor sportclubs!

De reguliere sportclub heeft de traditie om vooral top-down initiatieven uit te werken en te promoten. Waarbij de sporters zich dus aanpassen aan de georganiseerde sportactiviteiten. Ga je samenwerken om een specifieke doelgroep te bereiken? Geef dan de kans en het vertrouwen aan bottom-up gestuurde initiatieven. Daarin pas je de sportactiviteiten aan de noden en de wensen van de doelgroep aan.

Investeer in je samenwerking! Hoe langer die blijft duren, hoe groter het vertrouwen en de goesting zal zijn om kennis te delen. Belangrijk dus om door te zetten bij moeilijke momenten.

Tip 5: deel je successen

Het is sowieso interessant om je ervaringen te delen met andere sportclubs en met partners. Wees je ervan bewust dat het delen met mekaar veel kan betekenen. Heb je dus al bepaalde stappen gezet om je werking te verbreden? Of heb je het voorbije seizoen een traject afgelegd met de nodige ups & downs? Maak zeker tijd om hierover eens uit te wisselen!

 

Afbeelding
een groep van jonge en oudere vrouwen die samen sporten
Doelgroepgericht werken
Wil je inzetten op een specifieke doelgroep? Werk maken van een G-sportaanbod, senioren aanspreken of mensen in armoede doen deelnemen? Wij geven je tips!
Ook interessant
Sportparticipatie
Niet iedereen vindt makkelijk de weg naar de sportclub. Hoe zorg je ervoor dat sporters zich welkom voelen?
Sportparticipatie
Betrokken coaches zijn onmisbaar wanneer je als sportclub wil werken rond een specifieke doelgroep. Ze zijn ...
Sportparticipatie
Beschikt je sportclub over voldoende middelen? Is je infrastructuur aangepast aan de doelgroep waarmee je wil ...