Wanneer ben je als sportclub btw-plichtig?

Btw

Moet je als sportclub btw betalen op het lidgeld van je leden? En wat met de inkomsten van de jaarlijkse barbecue of verkoop van sportmateriaal? Aangeven of niet? De grens tussen wel of niet btw-plichtig is soms dun. Daarom zetten we alles nog eens duidelijk voor je op een rij.

Moet je als sportclub met eigen infrastructuur btw betalen op lidgeld? Niet altijd. Het btw-wetboek voorziet twee vrijstellingen van btw.

1. Vrijstelling voor lidgeld wanneer een sportclub

• een exploitant is van een sportinrichting en dus infrastructuur en begeleiding biedt aan zijn leden
  • geen winstoogmerk heeft
  • zijn inkomsten uitsluitend gebruikt om de kosten te dekken van sporters in zijn sportinrichting

Belangrijk, je bent pas vrijgesteld van btw wanneer je aan alle drie de voorwaarden voldoet.

2. Vrijstelling voor occasionele activiteiten

Dat zijn activiteiten die:

• georganiseerd worden door een sportclub
  • uitsluitend bedoeld zijn om financiële steun te verzamelen
  • occasioneel georganiseerd worden

Het woordje occasioneel is hier belangrijk. Het mag dus niet gaan over een wekelijkse fuif. De jaarlijkse pannenkoekenslag op Maria-Lichtmis? Geen probleem. Je sportclub is niet btw-plichtig.

volleybal

Concreet voorbeeld:

Volleybalclub ‘Handige Smashers’ vraagt jaarlijks lidgeld aan haar leden. Opgeteld geeft dat een opbrengst van 10.000 euro. In ruil hiervoor mogen de leden een keer per week trainen. De vzw voorziet en onderhoudt met dit bedrag de sportinfrastructuur en zorgt voor de nodige begeleiding. Gevolg? Volleybalclub ‘Handige Smashers’ betaalt 0 euro btw.

Wanneer ben je als sportclub wél btw-plichtig?

Inkomsten uit een jaarlijkse spaghetti-avond worden als occasioneel beschouwd. En zijn dus niet btw-plichtig. Wel btw-plichtig wordt je pasta als je die elke week verkoopt in de cafetaria. Want dan is het niet meer occasioneel.  In de meeste gevallen moet je dan ook een btw-nummer aanvragen. Tenzij je opbrengst onder 25.000 euro blijft. Een overzicht.

Als sportclub ben je btw-plichtig als je inkomsten haalt uit:

• Verkoop van eten of drank
  • Sponsoring
  • Verkoop van materiaal
  • Verkoop van toegangstickets

Moet je dan een btw-nummer aanvragen?

• Ja, als de som van al deze btw-belaste inkomsten jaarlijks meer dan 25.000 euro is. Let op: het gaat hier over inkomsten en niet over winst.
  • Neen, als de som van al deze btw-belaste inkomsten jaarlijks minder dan 25.000 euro is. In dat geval ben je als vzw vrijgesteld  onder ‘de kleine ondernemersregeling’. Let op: als club krijg je deze vrijstelling niet automatisch. Je moet die zelf aanvragen. Hoe je dat doet, lees je in de memo kleine ondernemer.

Btw van a tot z?  Lees onze brochure.

trainingsmateriaal
Brochure over dit thema
Liever het volledige plaatje? Je krijgt de belangrijkste btw-formaliteiten op een rijtje.
Vzw
Een kort overzicht van de verschillende leden van een vzw.
Financiën
Niet meer dan 25.000 euro btw-belaste omzet? Dan is je sportclub een 'kleine ondernemer'.
Btw
Veel sportclubbestuurders gaan ervan uit dat hun sportclub niets met btw te maken heeft. Maar niets is minder waar.