Hervorming patrimoniumtaks voor vzw's: hoe zit dat?

Financiën
Patrimoniumtaks

In het najaar van 2023 boog de federale overheid zich over een grondige hervorming van de patrimoniumtaks. Dit is een jaarlijkse taks voor vzw's, dus ook voor sportclubs en - federaties.

De initiële plannen zorgden dat vzw's met een klein vermogen werden vrijgesteld, maar vzw's met een groter vermogen moesten in verhouding een stuk meer belastingen betalen. Globaal gezien gingen sportclubs en hun federaties hierdoor dus meer belastingen moeten betalen.

Na druk uit onder meer de sportsector, werd de hervorming eind december nog bijgestuurd. Goed nieuws dus!

Wat is de patrimoniumtaks?

De patrimoniumtaks of jaarlijkse taks op de vzw's is een belasting op het vermogen van vzw's en dient jaarlijks voor 31 maart betaald te worden.

Van een vlakke taks naar een progressief tarief

Elke sportclub of sportfederatie met een vermogen van meer dan 25.000 euro betaalde tot nu toe een vlakke taks van 0,17 procent. De nieuwe regelgeving stapt daarvan af en werkt progressief met verschillende schijven.

•    < 50.000 euro: vrijgesteld (vroeger < 25.000)
•    50.000 tot 250.000 euro: 0,15% (vroeger 0,17%)
•    250.000 tot 500.000 euro: 0,30% (vroeger 0,17%)
•    > 500.000 euro: 0,45%

Mannen beoefenen judo op de mat

Alles weten over de patrimoniumtaks voor jouw vzw? Neem een kijkje in onze kennisbank.

Je vindt er ook onze nieuwe brochure 'Je sportclub en de patrimoniumtaks'. Hier zetten we de belangrijkste principes van de patrimoniumtaks op een rijtje. Inclusief een handleiding om jouw aangifte in te dienen.

Ga naar de kennisbank ›

Wat is er nog allemaal gewijzigd?

• Er kwamen specifieke vrijstellingen voor de sportsector
  • Ook de buitenlandse onroerende goederen tellen mee
  • Een aangifte voor drie jaar is niet meer mogelijk
  • Organisaties met een belastbaar bedrag lager dan 50.000 euro hoeven geen aangifte meer in te dienen, ook geen nihil-aangifte zoals vroeger.

Heb je vragen of meer informatie nodig?
Contacteer Roeland Zwaenepoel via roeland@vlaamsesportfederatie.be of 09 396 80 60.

Roeland Zwaenepoel