Een laagdrempelige sportclub is meer dan losse initiatieven
Je hebt als sportclub misschien al verschillende stappen ondernomen om te werken rond specifieke doelgroepen. Om te voorkomen dat jouw inspanningen weinig opleveren, is het belangrijk om je initiatieven te verduurzamen binnen je bredere clubwerking. Denk bijvoorbeeld ook na over acties en doelstellingen op lange termijn. Kortom, je hebt steeds een stapje voor wanneer de acties rond specifieke doelgroepen passen binnen de visie van de basiswerking van je sportclub. Hoe begin je hier nu aan? Enkele tips!
Goed voorbeeld: Lions Sportclubs
Gestart in Zedelgem als basketbalclub, maar de voorbije 10 jaar gigantisch gegroeid!
Lions Sportclubs gaat actief aan de slag met G-sporters die op zoek zijn naar een aantrekkelijk sportaanbod.
De club telt intussen een 600-tal leden die verschillende sporten beoefenen: basketbal, rolstoelbasket, G-darts, G-dansen,...
Tip 1: verzamel input binnen je sportclub
Je wil als clubbestuur inzetten op een bepaalde doelgroep maar je weet niet hoe te beginnen?
Vooraleer je in het wilde weg een idee begint uit te werken, raden we je aan om input te verzamelen binnen jouw sportclub. Ouders, sporters, coaches of materiaalmeesters kunnen namelijk heel waardevolle inzichten of ervaringen hebben die jouw clubbestuur kunnen helpen bij het uitwerken van ideeën. Sla hen dus niet over!
Bovendien creëer je op die manier gedragenheid binnen je club om een werking uit te bouwen.
Via een survey of een gespreksavond kan je al heel wat input verzamelen.
In een latere fase is het ook belangrijk om de doelgroep waarrond je wil werken voldoende te betrekken bij het uitbouwen van je werking. Wat vinden zij van je ideeën? Zo zullen ze zich betrokken voelen en weet je meteen ook of je (toekomstige) werking voldoende aansluit bij de nood en de leefwereld van de doelgroep.
Tip 2: maak een plan met alle bestuurders
Maak binnen jouw club tijd vrij om met je clubbestuurders na te denken waarom het belangrijk is om te werken aan diversiteit en inclusie. Brainstorm ook over de concrete stappen die je hierin wil zetten. Waar ligt voor jouw club de noodzaak om rond diversiteit en inclusie te werken?
Betrek hierbij zo veel mogelijk actoren (trainers, vrijwilligers, sporters of ouders) om de gedragenheid binnen je club te vergroten. Je krijgt bovendien ook zicht op wat haalbaar is en waar er voor je leden nog uitdagingen liggen. Bijvoorbeeld: misschien beschik je niet over een coach die affiniteit heeft met de doelgroep waarmee je wil werken?
Zet deze ideeën en stappen ook op papier in de vorm van een plan zodat ze tastbaar worden.
Tip 3: breng je plan naar buiten
Laat je plan geen stof vergaren! Door openlijk te delen waar je voor staat, wordt het voor buurtbewoners en andere potentiële leden laagdrempeliger om de stap naar jouw club te zetten. Maak jouw plan dus zichtbaar in de buurt.
Daarnaast zorgt het communiceren van je plan er ook voor dat je als bestuur gemotiveerd wordt om te blijven werken aan de acties en doelstellingen.
