Zorg voor gedragenheid bij je vrijwilligers

Sportparticipatie
Clubbinding
Sportclubs

Staat je sportclub open voor een breed publiek? Mooi! Om iedere sporter zijn plekje binnen de club te laten vinden, moet je natuurlijk blijvend investeren. En liefst ook allemaal samen. Ga op zoek naar een aantal trekkers die het initiatief nemen om die open clubhouding in alle lagen van de sportclub te laten doorsijpelen! 

Tip 1: geef ruimte en vertrouwen

Zorg ervoor dat je clubmedewerkers (trainers, coaches, jeugdcoördinatoren,...) voldoende ruimte krijgen om nieuwe dingen uit te proberen, te experimenteren of om samenwerkingen aan te gaan. Geef hen duidelijke verantwoordelijkheden en leg de lead bij hen! Zo kunnen zij instaan voor het dagdagelijks uitbouwen van de werking rond de (nieuwe) doelgroep.

In een ideaal scenario kan je best terugvallen op medewerkers die zowel de technische kennis (bv. goede management- en communicatieskills) als gedragskennis hebben (bv. weten hoe je mensen in de specifieke doelgroep best kan motiveren).

Afbeelding
meisjesrugby

Tip 2: betrek sleutelfiguren uit je doelgroep

Geef mensen uit je (nieuwe) doelgroep zeker een plaats in het verhaal. En niet alleen als sporter of gebruiker van je aanbod! Betrek sleutelfiguren bij het verder ontwikkelen van je clubwerking. Deze personen kunnen zich sterker inleven in de situatie en de gevoeligheden van de sporters, en zullen er dus mee een antwoord kunnen op formuleren.

Op die manier werk je bottom-up. Je laat hen mee initiatief nemen om de werking volgens hun eigen noden invulling te geven.

Tip 3: streef naar een diverse vrijwilligersploeg

Probeer binnen je sportclub verschillende profielen aan te trekken. Zeker wanneer je een nieuwe doelgroep wil uitbouwen in de club is het belangrijk om terug te vallen op mensen met expertise. Denk aan iemand die reeds met de doelgroep gewerkt heeft of die er zelf nauw mee verbonden is.

Een diverse vrijwilligersploeg brengt een brede waaier van vaardigheden, perspectieven en ervaringen binnen in je club. Dat kan helpen om nieuwe doelgroepen aan te trekken en een inclusieve omgeving te creëren.

Afbeelding
een groep van jonge en oudere vrouwen die samen sporten
Doelgroepgericht werken
Wil je inzetten op een specifieke doelgroep? Werk maken van een G-sportaanbod, senioren aanspreken of mensen in armoede doen deelnemen? Wij geven je tips!
Ook interessant
Sportparticipatie
Niet iedereen vindt makkelijk de weg naar de sportclub. Hoe zorg je ervoor dat sporters zich welkom voelen?
Sportparticipatie
Beschikt je sportclub over voldoende middelen? Is je infrastructuur aangepast aan de doelgroep waarmee je wil ...
Sportparticipatie
Een open cultuur betekent dat iedere sporter zich thuis kan voelen in je club. Dat lijkt evident, maar in de ...