Gebruik jij 'Blind Carbon Copy' of BCC?

Ontvang jij soms antwoorden waarbij de boodschap enkel bedoeld is voor de oorspronkelijke afzender? Merk je dat alle bestemmelingen plots op de hoogte zijn van jouw privé e-mailadres? Volgens de privacywetgeving is het niet toegestaan gegevens te delen, zonder dat daar een grondige reden voor is. Het aantal e-mails dat je verstuurt is bijna niet bij te houden. Maar dikwijls gebeurt het niet optimaal. Via onderstaande tip zorg je zelf voor een veilige verzending zonder ongemakken!

Is je doelgroep een mix (bv. meerdere sportclubs/sportfederaties, deelnemers aan een event,…)? Geef dan zeker de gegevens van de bestemmelingen niet zomaar vrij. Plaats alle bestemmelingen in BCC (Blind Carbon Copy). Zo ontvangen alle bestemmelingen het bericht zonder de adressen te zien van wie dit nog ontvangen heeft.

Praktisch

Outlook voorziet ook een BCC veld, net zoals het Aan en CC veld. Krijg je deze optie niet te zien? Kies dan bij opties voor “velden weergeven/BCC”:

privacy - bcc screenshot 1

Ofwel gebruik je de brede knoppenbalk:

privacy - bcc screenshot 2

Plaats de e-mailadressen van de bestemmelingen in het veld BCC.
Dit systeem heeft als bijkomend voordeel dat bestemmelingen die “allen beantwoorden” kiezen, toch enkel hun bericht versturen aan jou en aan wie jij in “Aan” of ”CC” plaatste.

Bijkomende tips:

• Wil je dat de ontvangers toch weten wie exact de doelgroep van het bericht was? Begin je mail dan met een korte verwijzing.
    • Volg je samen met een collega dit bericht op? Vermeld deze collega in Aan of CC.

privacy - bcc screenshot 3

• Het is geen probleem als in het Aan of CC vak niemand is vermeld.