Welke boekhoudsoftware is geschikt voor je sportclub?

Boekhouding

Ben je op zoek naar een softwaresysteem om je (vereenvoudigde) boekhouding te voeren? Geef toe, dat kan een hele uitdaging zijn! Om jouw sportclub wegwijs te maken, geven we hieronder een overzicht van de meest gebruikte boekhoudprogramma's. We gaan uit van 4 verschillende categorieën.

1. Vereenvoudigd boekhouden in Excel

Het is zeker niet verplicht om gebruik te maken van boekhoudsoftware. Excel is gratis en voor iedereen toegankelijk. Je kan snel zelf een persoonlijke Excel aanmaken waarbij je de algemene regels toepast. Maar het kan nog eenvoudiger: je kan gebruik maken van de Excel-tool die we met de Vlaamse Sportfederatie ontwikkelden. Voordelen: je voldoet meteen aan alle wettelijke vereisten én er wordt automatisch een correcte jaarrekening opgesteld.

›› Voer je een btw-boekhouding of heb je een groot aantal verrichtingen? Dan raden we je wél aan om software te gebruiken.

man aan het werk op desktop

2. Software voor vereenvoudigd boekhouden, specifiek gericht op sportclubs

Deze software is ontwikkeld voor het doelpubliek 'sportclubs'. Beide programma's zijn zeer laagdrempelig en betaalbaar. Met een basiskennis boekhouden kan je zelfstandig aan de slag. Zo spaar je ook de kosten voor een boekhouder uit.

Tool Opties Prijs

Assistonline

Logo Assist
  • vzw-assistent
  • statutenbouwer
  • stockbeheer
  • facturen uploaden
  • automatisch opmaken jaarrekening
  • ledenbeheer

Promotiepakket: nu slechts 50 euro

Bekijk het aanbod hier

Penningmeester
  • facturen uploaden
  • opvolging betalingen
  • inventaris
  • automatisch opmaken jaarrekening
vanaf 200 euro per jaar

3. Software voor algemeen vereenvoudigd boekhouden

Ook met deze programma's kan je perfect een correcte vereenvoudigde boekhouding voeren, maar de specifieke opties voor sportclubs ontbreken. Dat betekent daarom niet dat deze tools niet geschikt zijn. Integendeel, vaak beschikken ze over meer en uitgebreidere (analyse)mogelijkheden.

Tool Opties Prijs
Silvasoft
  • opvolging betalingen
  • automatisch inboeken facturen
  • uitgebreide info via filmpjes
  • rekeningstelsel aan te passen
vanaf 145 euro per jaar
Octopus
  • app
  • facturatie
  • aangepast rekeningstelsel voor vzw's
  • beperkte ledenadministratie
  • boekhouder noodzakelijk
vanaf 252 euro per jaar
Yuki
  • app
  • uitgebreide en overzichtelijke analyses
  • boekhouder noodzakelijk
50/80 euro per maand
administratie
Brochure over dit thema
Liever het volledige plaatje? We maken je sportclub wegwijs in de boekhoudkundige verplichtingen.

4. Software voor dubbel boekhouden

TIP: Vraag een gratis proefperiode aan voor je definitief van start gaat!

Is er nog iets niet duidelijk? Stuur je vraag gerust door via info@vlaamsesportfederatie.be.

Belangrijk: de Vlaamse Sportfederatie heeft geen invloed op de functionaliteiten en dienstverlening van bovenstaande toepassingen. Ken je andere organisaties die relevante tools aanbieden? Wil je een aanpassing in één van bovenstaande tools melden? Of heb je als club positieve of negatieve ervaringen met één van bovenstaande tools? Breng ons dan zeker op de hoogte via roeland@vlaamsesportfederatie.be.

Ik heb geen boekhoudkundige kennis, kan ik dat wel zelf?

Een vereenvoudigde boekhouding kan je ook als leek snel onder de knie krijgen. In veel sportclubs gebeurt de boekhouding al jaren correct door een vrijwilliger die vooraf geen enkele ervaring had. Ga je naar een btw-boekhouding, dan heb je al iets meer kennis nodig. Maar zolang het een vereenvoudigde boekhouding is blijft dit zeker doenbaar. Wil je een dubbele boekhouding voeren, dan raden we je aan om je te laten begeleiden door een professional.

Veel informatie kan je in onze brochure terugvinden. Hoor je dit liever eens mondeling, bekijk dan onze bijscholingen of vraag een begeleiding aan.

Financiën
Assist is een boekhoud- en administratieprogramma voor sportclubs sinds 2022.
Boekhouding
Wanneer mag je een vereenvoudigde boekhouding voeren? En hoe leg je de jaarrekening neer?
Boekhouding
Werk tijdig de stappen uit die je moet ondernemen bij het afsluiten van een boekjaar.