
Wervende (externe) communicatie voor clubs
Wervende communicatie is cruciaal voor een sportclub. Als je geen leden, sponsors, vrijwilligers... aantrekt is het aartsmoeilijk om te overleven als sportclub. Het werven (aantrekken van) is dus voor veel clubs één van de belangrijkste communicatiedoelstellingen.
In een sportclub gaat het dikwijls om verschillende factoren waarom iemand beslist om bij jou lid, vrijwilliger of sponsor te worden. Maar heel belangrijk is de manier hoe je communiceert, waar en hoe je de boodschap dus overbrengt. Wij geven je enkele basistips mee.
Tip 1: laat zien wat je club te bieden heeft
De basis van alle wervingscommunicatie: laat zien wat je te bieden hebt. En geef de doelgroepen die actief zijn bij de club (vrijwilligers, leden, sponsors...) een plaats in jouw communicatiekanalen.
Heb je een bepaalde doelgroep voor ogen waarop je wil inzetten (bv. jeugdleden U16)? Denk dan hier even over na hoe je hen effectief in beeld wil brengen en via welk communicatiekanaal. Door over je doelgroep te communiceren geef je het gevoel mee dat het goed is in de club en wordt het enthousiasme aangesterkt.
Let op: denk per doelgroep na hoe je hen in beeld wil brengen. One size doesn't fit all.

Tip 2: vergeet je website niet
Je wilt natuurlijk dat nieuwe leden zich inschrijven, vrijwilligers en sponsors zich aanmelden. Maak het hen gemakkelijk en zorg dat alle informatie op je website staat én dat het in één oogopslag duidelijk is. Ze moeten zich welkom voelen.
Vergeet zeker ook niet de huidige leden, vrijwilligers… Kunnen ze zich gemakkelijk aanmelden, vinden ze vlot alle informatie?
Een volledige checklist nodig voor jouw website met alle basisinformatie? Die vind je hier.
Tip 3: werk met rubrieken
Breng structuur in je communicatie door met vaste rubrieken te werken in je nieuwsbrief, website of social media. Bv. Sponsor in de schijnwerper, vrijwilliger van de maand...
Breng nieuwelingen in beeld. Een foto van een nieuw lid, introductietekst over een nieuwe trainer of interview met een nieuwe sponsor… Het bezorgt de nieuwelingen een welkom gevoel en een warme introductie tegenover de huidige leden.
Tip 4: organiseer acties
Je kunt ook nieuwe doelgroepen naar de club trekken door nieuwe acties. Dit zijn bijvoorbeeld wedstrijden, aanbiedingen… We geven jullie enkele ideeën mee.
- Stap af van het jaarlijkse lidgeld abonnement, werk met een interessante kortingsactie, geef de kans om een maand lang gratis te sporten…
- Organiseer vriendjesdagen.
- Werk met ambassadeurs en vraag aan mensen om wervingsacties mee te delen & beloon ze dan ook.
- Organiseer een fotowedstrijd.
- ...
Tip: probeer ook de kwetsbare doelgroep te bereiken en denk hierbij eventueel aan een speciale formule of afbetalingsplan. Meer weten? Kijk dan even in de kennisbank.
Tip 5: schrijf wervend & scoor met je boodschap
Een goede tekst is eenvoudig om te lezen en te begrijpen. De lezer vindt meteen wat hij nodig heeft. En dat is exact wat jij ook wil, toch? Dat je boodschap effect heeft op je potentiële vrijwilligers, leden en sponsors.
Helaas is er geen toverformule om duidelijk te schrijven. Maar hou je deze 6 tips in de gaten?
Vrijwilligers aantrekken
Voor vrijwilligerswerk is het interessant om een vacante vrijwilligerstaak zo concreet mogelijk te maken en ook te communiceren. Ook is het waardevol om taken waar mogelijk op te knippen in ‘kleine porties’. De club kan eerder een ‘ja’ verwachten voor een vacature waarbij concreet drie uur inzet gevraagd wordt dan voor een structurele dagtaak.

